التخطي إلى المحتوى الرئيسي

زواج بالقوه الفصل الثامن

 


زواج بالقوة 

الفصل الثامن. ...

جلال ...الو ...

المتصل ...مستر جلال معايا ...

جلال ...ايوه....على فكره كانوا بيتكلموا فرنسى هههههههه...لولو الصياد...

المتصل...حضرتك ..احنا مستشفى .....وهنا شقيق حضرتك وصل عندنا فى حادث...

جلال....ايه مستحيل. ...

المتصل ...الكلام اكيد يا فندم اتاكدنا من جواز السفر ...

جلال...انا جاى على طول....

انطلق جلال مسرعا بسيارته كان يدعو الله الا يصيب اخيه مكروها فهو ليس اخيه فقط فهو ابنه يعتبره كنزه الكبير منذ وفاه والديهم لم يحرمه من شىء نهائيا كان دائما يفعل المستحيل حتى يلبى له.لولو الصياد. زواج بالقوه. جميع طلباته كان اسوء لحظات فى حياه جلال حينما يرى الدموع فى عيون اخيه الصغير واكبر لحظات سعادته حينما يرى البسمه تزين وجهه كان يشتاق له لو غاب عنه لدقائق وحينما قرروا فتح فرع لشركاتهم بفرنسا رفض ادهم ان يسافر معه وقرر ان يمسك فرع القاهره جلال كان يثق به جدا ولكن دائما كان يشعر بالخوف عليه لا يريده ان يغيب عن نظره دقيقة واحدة وكان يتصل به يوميا بحجة العمل اكثر من عشر مرات ليس للعمل وانما لكى يسمع صوته ويطمئن عليه وعندنا اتصل به واخبره ان وجد الفتاه التى طالما بحث عنها وانه يحبها شغر بالفرحه الشديدة من اجله رغم الغيره التى شعر بها لان تلك الفتاه سوف تاخد منه اخيه لا ليس اخى وانما قلبى وتمنيت من قلبى ان تحب اخى الصغير مثلما أحبها بشده .....وصل جلال الى المشفى وسأل عنه اخبروه انه بالعنايه الفائقه توجه الى هناك مباشره وجد الطبيب يخرج من عنده...

جلال..اخويا ادهم كويس...

الطبيب ...بحزن ....الحاله صعبه جدا انه يحتاج الدعاء...

جلال...يعنى ايه اعمل اى حاجه ارجوك بس ادهم يقوم اوس ايديك خد اللى انت عاوزه بس اهم حاجه اخويا يكون كويس انا ماليش غيره...

الطبيب. .صدقني عملنا كل اللى نقدر عليه ربنا معاه...

ادهم..ببكاء...ارجوك عاوز اشوفه ...ارجوك...

الطبيب...اتفضل ....

دخل جلال مسرعا الى اخيه وجد الاجهزه معلقه باخيه وبجميع جسده ووجه وجسده يكاد يكون باللون الازرق جميعه وساقه وذراعه مجبسه نزلت دموعه على وجهه بشده كانت شهقات جلال عاليه ويتمزق قلبه بقوه جلس على الأرض وامسك بيد اخيه السليمه وتحدث اليه ببكاء...

جلال....ادهم حبيب قلبى خليك معايا انت اهم حد عندى يا ريتنى كنت انا وانت لا ادهم انت مش اخويا لا انت ابنى والله يا ادهم والله انا لو كنت خلفت ما كنت هحبه زيك يا ادهم ارجوك قوم طيب يارب خد من عمرى واديه يارب ادهم انت كنت دايما تقولى انك نفسك تشوفنى وانا عريس طيب مين هيحضر فرحى دلوقتى فاكر يا ادهم يوم ما بابا مات انت قلتلى انا مش هسيبك ابدا يا جلال طيب ليه دلوقتي سايبنى اتكلم ومش بترد عليا ارجوك يا أدهم رد عليا ولا انت لازم اتعصب عليك علشان ترد ....

فجأة سمع جلال صوت ادهم الهامس..

ادهم...رنا انا بحبك بلاش تكرهينى كده انا بتعذب حرام....

سمع جلال كلماته ..

جلال. ..ادهم فتح عنيك رنا بتحبك ومستنياك فى البيت صدقنى دى حتى كانت عاوزه تيجى بس انا رفضت علشان مش عاوزها تشوفك كده قوم بئه حرام عليك...

فجأة سمع جلال صوت الجهاز يدل على توقف قلب حبيبه واخيه ...اجمتع الاطباء والممرضات بسرعه حاولوا إخراجه ولكنه رفض بشده حاولوا كثيرا انعاش القلب ولكن قد صعدت روحه الى خالقها وتركت خلفها قلوب ممزقه ....

الطبيب. ...اسف انه مات....

جلال ذهب مسرعا الى اخيه وارتمى على صدره يبكى بقوه ...كده يا ادهم حرام عليك تسبنى لوحدى كده كسرت ضهر اخوك يا ادهم وجعتنى اكبر وجع فى حياتى قلبى بيوجعنى اوى يا ادهم مش قادر استحمل فراقك يا حبيبي اه اااااه يارب يارب اخويا يا حبيبي يا ابنى هعيش من غيرك ازاى ااااااااه بس هى السبب هى اللى خلتك تمشى زعلان وتسوق بسرعه وتعمل الحادثه هدفعها التمن غالى اوى يا ادهم هخليها تتمنى الموت على اللى هعمله معاها متخفش اخوك موجود وهياخد حقك يا حبيبى روح انت لبابا وماما وسلملى عليهم يا ادهم وقولهم انكم وحشتونى وانت كمان هتوحشنى اوى ويارب احصلك قريب يا حبيبى. ...

زواج بالقوة 

الفصل التاسع ......

انهى جلال الإجراءات فى المشفى واتصل بالمطار وطلب طائرته الخاصه لنقل جثمان اخيه الراحل الى القاهره وذهب الى المنزل .....توجه جلال الى المنزل وكان طوال الطريق تابى دموعه التوقف لا يعلم كيف وصل الى المنزل كان الصباح قد اتى وجد امامه داده نجوى ...

داده نجوى. ..كنت فين يا جلال وفين ادهم انتم الاتنين مختفين فين قلقتونى عليكم ينفع كده...

جلال...لم يرد وتجمعت الدموع فى عيونه الحمراء من كثرة البكاء. ..

داده نجوى. ..مالك يا جلال انا اول مره اشوفك بتعيط وبالحاله دى فى ايه وفين ادهم ...

جلال بصوت باكى وهو يرتمى فى حضنها لعله يلتمس بعض الامان والراحه فى حضنها ....ادهم مات يا داده معدش هيرجع تانى ...

رجعت داده نجوى خطوه إلى الخلف ونظرت له بصدمه...بتقول ايه ايه التخريف ده ادهم ابنى خرج وراجع جلال انا مش بحب الهزار التقيل وانت عارف قولى ادهم فين بدون كلام كتير وهيرجع امتى علشان اجهزله الاكل اللى بيحبه لانى كنت مشغوله عن الايام اللى فاتت وهو قالى امبارح ان اكلى وحشه اوى وانا وعدته هطبخ له كل الاكل اللى بيحبه انهارده....

جلال..كفايه يا داده ادهم راح خلاص ادهم مات مات سمعانى ادهم خلاص معدش هيرجع لينا تان راح لبابا وماما بقينا لوحدنا فى الدنيا اللى كان بيهون علينا حياتنا راح خلاص معدش هيرجع ....

داده نجوى ببكاء هيستيرى ...يارب رحمتك بينا يارب خدت زهره البيت وحبيبنا كلنا يارب مين هيدلعنى تانى ده امبارح كان لسه بيقولى انتى وحشانى اوى يا داده وعاوزك ترجعى معايا مصر علشان مش بحب اكل غير من ايديك ...فلتله لا مستحيل اسيب جلال ..قالى يعنى بتحبيه اكتر منى ...قلتله لا انتم الاتنين ولادى اللى مخلفتهمش وانت حبيبى يا ادهم ..قالى خلاص ترجعى معايا لو ليا غلاوه عندك ...قلتله هفكر ....بس مستناش ردى يا جلال يبنى وراح طيب انا موافقه يا جلال انى ارجع معاه مصر والله بس قوله داده هترجع معاك وانت هتلاقيه جاى انت عارف ادهم بتاع مقالب ممكن يكون بيهزر معايا زى كل مره قوله بس داده جهزه تروح معاك بس ميسبنيش كده مين هيحضر جنازتى اما اموت يا ادهم ليه يا قلبى تسبنى كده وجلست ارضا وظلت تبكى بقوه شديده ...

جلس جلال جانبها واخذها بحضنه ...داده اهدى علشان خاطرى وخصوصاً انى هروح مصر علشان ادفنه هناك مع امى وابويا...

نجوى ..مش هسيبك جايه معاك...

جلال. ..خليكى احسن هنا...

نجوى ...ده ابنى ولازم اوعده هاجى معاك. ..

جلال...طيب اجهزى قدمنا ساعه واحده....رنا فين ...

نجوى....فوق يعينى عليها لسه عروسة ربنا يصبرها....

جلال لنفسه. ...ربنا ياخدها .....

ذهبت نجوى الى غرفتها بمساعدة احدى الخادمات لتحضير نفسها بينما صعد جلال الى الاعلى الى غرفه رناوفتح الباب دون استئذان فزعت رنا بشده فقد كانت تجلس على الكنبه بالغرفه سارحه الفكر ...

رنا. ..انت ازاى تدخل كده من غير ما تخبط....

جلال..فين الباسبور بتاعك. ..

رنا..ليه...

جلال...من غير كلام كتير فين ....خافت رنا من نظراته ففتح درج بحانبها واخرجته واعطته له...

رنا...فى ايه ....

اقترب جلال منها وامسك يدها بقوه حتى انه كاد ان يكسرها...فيه ان اخويا مات بسببك وانى هنتقم منك لموته ومش هتخرجى من هنا الا على قبرك بعد اللى هعمله فيكى ..

رنا بصدمه. ..ادهم مات ازاى...

جلال. ..مش مهم ازاى المهم انه مات بسببك انتى ورحمه اخويا لتتمنى الموت على اللى هعمله معاكى وخلى بالك مش هترجعى مصر معانا لانك هتغضلى هنا فى انتظار عقابى والبيت بقه كله حراسه وورينى هتهربى ازاى...

رنا...اسمعنى اخوك هو ...

جلال وهو يصفعها اخرسى متجبيش سيره اخويا على لسانك يا واطيه وتركها وخرج....

نزل يحيى وجد نجوى بانتظاره...

نجوى ...هى رنا مش جايه معانا...

جلال..ها هتحصلنا يله بينا ...

وجدت نجوى رجال حراسه كثيرون بالفيلا ...فى ايه يا جلال...

جلال...حراسه للامان بس يا داده. ....

توجهوا الى القاهره وتم دفن جثمان ادهم بجوار والديه ببماء وحزن من الجميع وعندما سأل الجميع عن زوجته اخبرهم جلال انها مريضة ولم تستطع الحضور انتهت ايام العزاء وطلبت نجوى من جلال السفر لتعمل عمره وجدها جلال فرصه مناسبه ليستفرد برنا ووافق وبالفعل سافرت لأداء العمرة وهاهو جلال يرجع الى باريس لينفذ انتقامه منها ولكن كيف يكون هذا الانتقام .....





زواج بالقوة 

الفصل العاشر. ...

كانت جلال يجلس بالطائره يتذكر احداث الثلاثة ايام الماضيه وكيف افترق نهائيا وابدا عن اخيه وأنه لن يراه مره اخرى كيف انزله بيديه الى القبر وكانت تلك لمسته الاخيره له وقارن بينها وبين يوم ولادة اخيه عندما اعطاه له والده وكانت تلك لمسته الأولى لاخيه ولد على يديه .لولو الصياد .ومات على يديه تمنى ان يكون هو مكانه وان يموت وطفله الصغير لا طلب جلال من داده نجوى ان تقوم بعمره لاخيه ووعدته بذلك وصلت الطائرة الى باريس توجه جلال مباشرة الى الفيلا لينفذ وعده الى اخيه وتتبدى خطه انتقامه من تلك الفتاه النحس التى منذ ان وطئت قدمها داخل عائلتهم وتحولت من السعادة الى الحزن .....

دخل جلال الى الفيلا واستقبله الحرس ...

جلال. ...ايه الاخبار...

كبير الحرس. ..كله تمام يا باشا الاوضاع هاديه جدا محدش دخل ولا خرج...

جلال...الهانم محاولتش تخرج...

الحارس...لا يا باشا من يوم ما حضرتك سافرت ومحدش شافها مننا ابدا ولا نزلت من غرفتها نهائياً. ..

جلال...اوك فتحوا عنيكم كويس ....

الحارس..اوامر سعادتك .....

دخل جلال الى الفيلا وسال الخادمه عن رنا اخبرته انها بغرفتها وترفض الطعام منذ ثلاثه ايام ولا تخرج من غرفتها ابدا وتجلس دائما وحيده تبكى ....صعد جلال الى الاعلى ليرى تلك الفتاه الشيطانه من وجه نظره فتح الباب بدون ان يطرقه وجدها تحلس على الاريكه تضم رجليها الى صدرها ودموعها تنساب على وجهها...

جلال....حلوه دموع التماسيح دى يا ترى ليه علشان احساسك بالذنب ...

رنا بصوت باكى...انا مش مذنبه علشان احس بالذنب...

جلال...انتى مش مذنبه انتى قاتله قتلتى اخويا وهو فى عز شبابه كنتى خاينه كان بيحبك وانتى مشفش منك غير الخيانه والغدر والاخر بكل برود كنتى السبب فى موته...

رنا...بصريخ ..اسكت انت متعرفش حاجه اخوك ده اكتر حد ظلمنى ...

اقترب منها مسرعا وسحبها من ذراعها واوقعها وصفعها بشده .....

جلال....قلتلك قبل كده سيره ادهم متجيش على لسانك يابنت...ال......انتى فاهمه ....وسحبها خلفه وخرج من الغرفه ورنا تحاول الافلات منه....

رنا...سيبنى انتى مودينى فين حرام عليك سيبنى وكانت تبكى بشده ....

سقطت رنا عده مرات وجلال يسحبها.لولو الصياد. خلفه وكان لا يهتم بسقوطها نهائيا ويجرها خلفه جر كانت تتالم بشده من مسكت يديه ليدها وتشعر ان ذراعها يكاد ينخلع من مكانه ولا جلال كان الغضب والالم لفراق اخيه يعميه ولا يرى امامه سوى ان رنا السبب الرئيسي في موت اخيه....

وصل جلال الى غرفه بالطابق السفلى وفتحها بمفتاح وادخل رنا اليها عنوه كانت الغرفه مظلمه بشده ورائحتها يخرج منها العفونه وكانها مخزن فتح جلال النور وجدت التراب يملىء المكان وبها اثاث قديم ...

رنا. ..انت جيبنى هنا ليه ها ...

جلال...من انهارده ده مكانك نور الشمس مش هتشوفيه تانى انتى من النهارده هتشوفى ايام عمرك فى حياتك ما شوفيتها هخليكى تتمنى انك فى يوم من الايام تندمى انك زعلتى ادهم اخويا ولو زهل بسيط لان ادهم كام طيب انما انا حاجه تانيه...

رنا...انت مجنون اكيد وتوجهت الى الباب لتخرج سحبها جلال ورمها ارضا وخرج وتركها تبكى وتصرخ وتضرب .لولو الصياد .الباب بيديها وقدميها تحاول الخروج لعل اح يسمعها ويساعدها فى ذلك ولكن لا حياة لمن تنادي.....


زواج بالقوة

الفصل الحادي عشر. ...

جلست رنا ارضا بعد ان طرقت الباب كثيرا وصرخت باعلى صوتها لعل احد يسمعها ويخرجها من هذا المكان المظلم شعرت بخوف كبير فى داخلها ورعشه تسرى فى جسدها لا تعلم ان كانت بسبب البرد ام الخوف من هذا الظلام المحيط بها فاكثر شىء اكرهه فى حياتى هو الظلام وذلك بسبب موقف لى وانا صغيرة. ..عندما عاقبنى والداى واغلق عليا النور ومن وقتها وانا أكره الظلام بشده ضمت رنا قدميها الى صدرها وظلت تبكى بشده على حالها كيف وصلت الى ذلك الحال فالسسب بكل ذلك سذاجتها وحبها الزائد لوالدها تمنت لو رفضت الزواج من يحيى وخسر والدها كل امواله وكانت لا تشعر بالالم بداخلها مثل الان تمنت فى تلك اللحظه لو كانت امى مازالت على قيد الحياه كانت لترفض بشده ان اكون مجرد صفقه فى حياه ابى ليتنى مت معها حين ماتت ولم اعش تلك الحياه ...صرخت رنا باعلى صوتها.....

رنا....يارب ساعدنى يا تريحنى يا تاخدنى عندك يارب انت عالم بحالى واد ايه انا مظلومه يارب ان كنت غلطت قبل كده فى اى حاجه سامحنى بس بلاش يكون عقابك قاسى عليا كده يارب يارب انت قلت ادعونى استجيب لكم انا بدعيك تخلصنى من اللى انا فيه ارجوك يارب خليك جنبى وساعدنى يا ارحم الراحمين برحمتك استغيث....

وانفجرت فى بكاء هستيرى ......

خرج جلال بعد ان اغلق على رنا واستدعى جميع الخدم ....

جلال. ..بصوا بئه ومن غير كلام كتير محدش يفتح الباب ده مهما حصل غير باذنى وممنوع حد يدخل ليها حتى لو كبايه ميه غير بامرى انا وبس فهمتم ..

الخدم....حاضر ....

ذهب جلال الى مكتبه يراجع بعض الاوراق الخاصة بعمله عندما رن هاتف المنزل...

جلال...الو....

المتصل...اهلا جلال بيه انا نانسى مرات والد رنا ...

جلال...اهلا يا فندم ...وكان يتحدث بادب حتى لا يثير شكوك نانسى او والد رنا...

نانسى. ...بصراحه برن على رنا مش بترد وكنا حبين نطمن عليها بس لأن والدها قلقان عليها ...

جلال ....لالا متقلقوش رنا كويسه الحمد لله وصحتها تمام هى بس نايمه وتلاقيها مش سامعه التليفون بس....

نانسى....طيب الحمد لله اهم حاجه أنها كويسه متشكره جدا واسفه لازعاج حضرتك ...

جلال....لا ولا يهمك احنا اهل برده...

نانسي. ..شكرا جدا ...مع السلامه...

جلال ...الله يسلمك. ....

أغلق جلال الخط وظل يفكر فى ماذا سوف يفعل ان اتصلوا مره ثانيه وتوصل الى حل واحد انه لابد من ان يجعل رنا ترد عليهم ولكن تحت نظره ويستمع الى كل كلمه حتى لا تخبرهم بما يحدث معها ......انهى جلال العمل فى غرفه المكتب وصعد الى غرفته ونام دون ان يشعر باى تأنيب ضمير بما فعله بتلك الفتاه المحبوسه بتلك الغرفه البشعه وكانه قد تجرد من كل المشاعر الإنسانية وسيطرت عليه روح الانتقام فقط كيف اصبح بتلك القسوه ولكن دائما ما نجد المبررات لنفعل الخطأ كما يفعل هو يبرر ذلك انها سبب فى موت أخيه ....

اتى الصباح على جلال الذى اخذ شاور وارتدى ملابسه ونزل لتناول فطوره ...

جلال للخادمه....خدى المفتاح ده ودخلى فطار للزفته اللى جوه دى ...

الخادمه....حاضر يا فندم ....

كان جلال يتناول الشاى ويقرا الجريدة الصباحية عندما سمع صوت صراخ الخادمه العالى جدا قام مسرعا ليرى ماذا حدت ....





زواج بالقوة 

الفصل الثاني عشر. ...

قام جلال مسرعا من على طاوله الفطار وتوجه مسرعا الى الغرفه المحبوسه بها رنا والتى اتى منهت صوت صراخ الخادمه. ..دخل جلال الغرفه وفزع من المنظر امامه كانت رنا راقده امامه لاحول لها ولا قوه جسدها شاحب جدا ووجها ابيض كالاموات....

الخادمه...جلال بيه دى مش بترد خالص وجسمها متلج جدا دى شكلها ماتت ...

انخفض جلال الى رنا ووضع يده امام انفها وجد تنفسها ضعيف ولكن علم على الاقل انها على قيد الحياة. ..حملها جلال بسرعه ووحه حديثه الى الخادمه...

جلال. ..بسرعه اطلبى الدكتور ...

صعد جلال بها الى غرفته ووضعها بالسرير وامسك يديها يدلكها لعله يوصل لجسدها بعض الدم وظل يفرك وجهها لعل الدم يعود اليه مره اخرى ولكن وكانها كانت فى مكان اخر لاتستجيب.لولو الصياد. الى اى شىء بعد قليل حضر الطبيب فخرج جلال من الغرفه وظلت معه الخادمه....بعد مرور بعض الوقت خرج الطبيب. ...

جلال...خير مالها....

الطبيب. ..غيبوبه سكر واضح انها اول مره تجيبلها ودى من عدم الاكل واتعرضت لضغط نفسى شديد والحمد لله لحقناها فى الوقت المناسب بس حاولوا تخلوا بالكم منها لان السكر لسه مش مظبوط وهى مش بتاكل فياريت تهتموا بتغذيتها ...

جلال ...شكرا يا دكتور. ...

دخل جلال الى غرفته وجد رنا جالسه تحتسى كوب من العصير عندما دخل نظرت له رنا نظره كلها رعب وخوف ....

جلال للخادمه. ..اخرجى ....

خرجت الخادمه ونظر جلال الى نور وتوجه الى طرف الفراش وجلس عليه....

جلال. ..انتى عارفه ان عندك السكر..

رنا...اه عارفه ...بس مفيش حد يعرف....

جلال..طيب انا عاوزك تخفى بسرعه ياريت ...

رنا...شكرا ان شاء الله ....

جلال...ههههههههههه انتى فاكره انى عاوزك تخفى علشان خايف عليكى لا يا حلوه انا بس بقولك كده علشان انفذ انتقامى منك .....

رنا...انت بتعمل معايا كده ليه انا عمرى ما اذيتك...

جلال. ..وهو يقترب منها ويميك يدها بقوه ويضغط عليها....اذيتينى انتى اكتر حد اذانى انتى السبب في موت اعز انسان عندى ...

رنا...بس انا ماليش ذتب صدقنى ورحمه امى مظلومة. ..

جلال...ميهمنيش كلامك يا هانم انا كل اللى يهمنى انى اكسر نفسك وازالك واخليكى تتمنى الموت..

قام جلال وتوجه الى الباب ليخرج ...

رنا....حسبي الله ونعم الوكيل. ...

جلال....حسبنى براحتك اه وعلى فكره فى حاجه عاوز اقولك عليها علشان تستعدى من دلوقتى. ..

رنا...حاجه ايه ......

جلال..........

زواج بالقوة 

الفصل الثالث عشر. ...

رنا ...حاجه ايه.....

جلال ...بصى يا حلوه انتى كنتى السبب فى موت اعز الناس عندى وحرمتينى من اغلى حاجه عندى فى حياتى علشان كده لازم احسسك نفس الشعور ده بالظبط...

رنا. ...ازاى يعنى انت ناوي تاذى بابا ولا ايه. ..

جلال....هههههههههه وكان يضحك بسخرية. ....ابوكى ايه انا اقصد حاجه اغلى بكتير ....

رنا...انت عاوز ايه منى حرام عليك فى ايه وعاوز منى ايه وايه الحاجه دى وانا اعملهالك خلينى اخلص من الذل والقرف اللى انا فيه ده. ...

جلال....احترمى نفسك وانتى بتتكلمى ده اولا ثانيا انا عاوز ولد علشان يورث كل حاجه انا مكنتش بفكر انى اخلف لان ادهم كان موجود وادهم راح فلازم حد يورث كل حاجه مش هسيب كل حاجه تروح كده لله وللوطن وميكنش ليا ذريه ...

رنا..بعدم فهم...طيب وانا مالى ما تخلف ولا متخلفش انا ماليش دعوه...

جلال...ماهو انتى اللى هتجيبى الولد...

رنا...ازاى يعنى انا مش فاهمه حاجه...

جلال...بصى يا حلوه انتى هتقعدى هنا لحد ما شهور العده تخلص هتقعدى معايا هنعلن فيهم اننا اتخطبنا وهنتجوز بعد عدتك ما تخلص بعد كده هتجوزك لمده سنه وهيتكتب عقد ينص فيه انك هتخلفى ووقت ما تخلفى تدينى الطفل ده والمقابل انى هطلقك فهمتى...

رنا...وفرضا انى مبخلفش ختعمل ايه...

جلال...ههههههه هتفضلى هنا تحت ايدى واتجوز تانى واخلف عادى جدا بس متوقعش انك مبتخلفيش يعنى ...

رنا ...وانا موافقه ....

انصدم جلال بموافقتها كيف تكون بتلك القسوه كيف لام أن تترك ابنها تحت اى ظرف من الظروف مهما كانت تعانى من عذاب ولكن تلك الحقيره لايهمها سوى ان تتطلق لترجع الى ذلك الشاب الذى رائها معه قبل ذلك...

جلال..بس خلى بالك وقت ما تخلفى وتسيبى الطفل ومش هتشوفيه تانى فى حياتك تانى طول ما انا عايش. ..

رنا...بسرعه...متقلقش مش هبقى عاوزه اشوفه تانى لانه هيفكرنى بالايام السوده اللى عيشتها معاك ....

جلال...اتفقنا وكان يهم بالخروخ من الغرفه ولكن التفت لها ثانيه وقال....

جلال...اه ابقى كلمى ابوكى لان مراته اتصلت وقلقنين عليكى اه والافضل ليكى محدش يعرف اللى بينا ده لو عاوزه متشوفيش وشى التانى انتى فاهمه...

رنا...بخوف ...حاضر .......

فى القاهره فى احدى الشركات يجلس حاتم يتابع العمل عندما طرق الباب ودخلت السكرتيره...

حاتم...فى ايه...

السكرتيره...فى واحدة بره عاوزه حضرتك ...

حاتم...مين دى ...

السكرتيره. ...مش عارفه يا فندم ...

حاتم. ..خلاص دخليها...

دخلت فتاه رائعه الجمال بحجابها وملابسها الفضافضه لم يستطع حاتم ان يشيح نظراته عندها لدرجه ان الخجل ظهر على الفتاه بشده. ..

حاتم باحراج.....حضرتك مين وعاوزنى ليه. ..

هى...انا نيره المحلاوى والدى بعتنى لحضرتك علشان الصفقه انا مهندس المشروع ...

حاتم ...اهلا تشرفت بيكى اتفضلى اقعدى ...

نيره. ...اسفه انى ازعجت حضرتك بس انا والدى قالى ان فى ميعاد مع حضرتك...

حاتم....بصراحه ايوه بس انا كنت فاكر يعنى ان اللى جاى راجل مش بنت...

نيره بغضب حاولت ان تخفيه....مفيش فرق بين راجل وست طالما ان الشغل بيخلص ولا ايه...

حاتم...احم ايوه طبعا ....

نيره...اخرجت الاب توب الخاص بها اظن تبتدى الشغل احسن...

حاتم...ايوه طبعا بس انتى وخدها جد اووى ...

نيره...اظن حضرتك غريب عنى وانا وانت مفيش بينا غير الشغل واظن علاقتنا متتعداش كده ياريت ..

حاتم...اوك اتفضلى بدوا العمل وكانت نيره تشعر بالغضب من نظرات حاتم المتركزه عليها وتمنت لو تصفعه على وجهه بينما حاتم مبهور بها وحديثها ونظرات الخجل فى عيونها وتمنى من قلبه ان تكون هناك علاقه اكبر من العمل ......

فى باريس امسكت رنا الهاتف واتصلت بمنزل والدها واطمئنت عليه وعلى أحواله وحاولت بقدر الامكان ان تمسك اعصابها ولا تخبر والدها باى شىء رغم انه استشعر الحزن فى صوتها ولكن رنا اخبرته انها حزينه على وفاه ادهم فاقتنع والدها بذلك .......

مرت الايام والليالى وكانت رنا دائما تتفادى جلال نهائيا ولم يكن هناك اى حديث بينهم وكانت دائما ما تكون وحدها وذلك لسفر جلال الدائم من اجل انهاء صفقات تابعه لعمله ويغيب بالايام وممكن ان تكون بالاسابيع اخبروا الجميع بخطبتهم وفرح والدها لذلك وكذلك نجوى التى قررت الاستقرار بمصر فى الفيلا فى نفس المكان الذى كبر فيه حبيبها ادهم وفرحت كثيرا لخطبتهم وذلك لحبها لرنا وجلال وتمنت ان يرزقوا بالذريه الصالحه....

الان مرت اربعهاشهر وعشره ايام كنت احسبها باليوم والساعه والدقيقه وانتظر ما سيحدث مع مرور زياده الوقت لدرجه اننى شككت ان يكون جلال غير رايه الى الان. ...

كانت رنا تجلس فى غرفتها تقرا احدى الروايات البوليسية. ..عندما طرق الباب...

رنا...ادخل....

دخلت الخادمه...رنا هانم جلال بيه عاوز حضرتك تحت فى المكتب...

رنا...حاضر نازله حالا....

رنا يا ترى عاوزنى ليه يارب استر يارب يمكن يكون غير رأيه ولا فى حاجه جديدة حصلت استر يارب.........

زواج بالقوة 

الفصل الرابع عشر. ....

نزلت رنا إلى الاسفل وضربات قلبها تزداد خوفا من جلال فخلال الاشهر الماضية لم يحاول مره تانية ان يقوم بضربى او تعذيبى كنت اشعر بالخوف ينهش قلبى عندما اسمع خطواته خارج غرفتى اشعر وكاننى انتظر الموت الحتمى وكل مره يغادر دون ان اراه احمد ربى واشكره كثيرا.لولو الصياد. زواج بالقوه. والان كيف ستكون المواجهه بيننا فيدى ترتعش منذ الان ودون ان أراه واشعر وكان حلقى جاف للغايه لماذا اشعر هكذا بهذا الخوف سوف اتوكل على الله وادخل وأحاول الا اثير غضبه نهائيا فردود افعاله غير متوقعه ...طرقت الباب سمعت صوت من الداخل يقول. ..

جلال...ادخل....

دخلت رنا وجدت امامها رجل تقريبا فى الخمسينات من عمره يغلب عاى شعره الشيب بحثت بنظرى عن جلال وكانت نظراتى وكانها تقول له من هذا فاجاب جلال..

جلال. ..ده استاذ مصطفى المحامى بتاعى لسه جاى من مصر وجاى علشان نكتب العقد بينا قبل الجواز بكره وعلشان كل حاجه تكون موثقه علشان لو فكرتى تلعبى بديلك....

رنا...بعصبيه كيف يحدثها هكذا امام رجل غريب...انا مش هفكر اعمل كده انا ما هصدق اخلص منك...

جلال ...طيب انا....

قطع كلامه صوت طرق الباب واخبرته الخادمه ان هناك اتصال من داده نجوى فتوجه للخارج للرد عليها...

ظلت رنا وحدها مع الأستاذ مصطفى. .

مصطفى. ..ليه مقلتيش الحقيقية يا رنا...

رنا...حقيقه ايه...

مصطفى. ..بصى يا بنتى انا نفس المحامى اللى كتب العقد مع والدك وادهم الله يرحمه وكنت كاتب الشرط جوازك من ادهم مقابل ان ميسجنش والدك ويعلن افلاسه ليه نقولتيش لجلال الحقيقه وان ادهم اجبرك على الجواز...

رنا...بحزن...حاولت كتير انا اتاذيت كتير من ادهم وجلال كمل عليا الموضوع انتهى وبدعى ربنا انى اخلص بس عمرى ما هسامح جلال ابدا...

مصطفى. ..انا ممكن اقوله كل حاجه ...

رنا....لا لو سمحت بلاش خليها للوقت المناسب وبعدين ممكن بنتقم من والدى ويخسره كل حاجه...

مصطفى. ..ربنا معاكى يا بنتى ويعينك ومحدش عارف الزمن مخبى ايه ...

دخل جلال فى تلك اللحظة ولاحظ صمت مصطفى ورنا فنظر لهم بشك...

جلال...داده بتسلم عليكى ابقى كلميها...

رنا....حاضر ...

جلال..يله يا استاذ مصطفى ....

تم إمضاء العقود وانتهى مصطفى من عمله سريعا. ..

مصطفى ...مبتسما الى رنا...مع السلامه...

رنا. ..الله يسلمك. ..

خرج مصطفى بعد ان القى السلام على جلال ....كانت رتا تهم بالخروج من المكتب عندما سمعت صوت جلال الساخر...

جلال....مش عاتقه حتى الراجل الكبير بتلفى عليه زى الحيه اعوذ بالله ايه مبتعتقيش حد ...

رنا...بحزن والم...حسبى الله ونعم الوكيل فيك وتركته وخرجت من المكتب الى غرفتها زلت تبكى كثيرا الى ان غلبها النوم استيقظت رنا على طرقات باب غرفتها ...

رنا...ادخل. ..

الخادمه...صباح الخير جلال بيه مستنى حضرتك تحت علشان تخرجوا. .

رنا...الساعه كام

الخادمه. .الساعه 7 ونص الصبح...

رنا ياه انا نمت كل ده ....طيب انزلى وانا هنزل على طول ...

رنا لنفسها طبعا رايحين علشان الجواز مش عارفه ليه قلبى مقبوض يارب استر انا خايفه منه اوى ومن الايام اللى جايه انا بترعب منه ازاى هقدر اخليه يلمسنى ....

👇⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️

 لمتابعة الروايه اضغط هنا

تعليقات

Total Pageviews

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

ملخص كتاب "إكرهيه ليحبك أكثر"*

  *ملخص كتاب "إكرهيه ليحبك أكثر"* *مؤلف الكتاب*: مريم عصام عبدالله *موضوع الكتاب*: يتناول الكتاب موضوع العلاقات العاطفية من منظور نفسي، حيث يركز على كيفية فهم المرأة للرجل والعكس.  *أفكار رئيسية*: 1. *سيكولوجيا المرأة*: يستعرض الكتاب كيف تفكر النساء في العلاقات، وما الذي يجعلهن يشعرن بالحب أو الكراهية. يتناول الكتاب العوامل النفسية التي تؤثر على مشاعر النساء تجاه الرجال، وكيف يمكن أن تؤثر هذه المشاعر على العلاقة بشكل عام. 2. *التفاصيل الصغيرة*: يشير الكتاب إلى أهمية التفاصيل الصغيرة في العلاقات، وكيف يمكن أن تؤثر على المشاعر بشكل كبير. التفاصيل التي قد تبدو بسيطة يمكن أن تكون لها تأثيرات عميقة على كيفية رؤية المرأة للرجل. 3. *استراتيجيات الحب*: يقدم الكتاب نصائح واستراتيجيات للرجال لفهم النساء بشكل أفضل، وكيف يمكنهم تحسين علاقاتهم من خلال فهم احتياجات النساء ومشاعرهن. 4. *تجارب شخصية*: يتضمن الكتاب مجموعة من التجارب الشخصية والقصص التي توضح النقاط التي يتم تناولها، مما يجعل المحتوى أكثر قربًا للقارئ. *أسلوب الكتاب*: يتميز الكتاب بأسلوبه السلس والواضح، مما يجعله سهل القراءة. و...

علامات واضحة في القدمين تدل على ارتفاع السكر في الدم بشكل حاد.. تعرف عليها قبل فوات الأوان و احذر تجاهلها

  . علامات واضحة في القدمين تدل على ارتفاع السكر في الدم بشكل حاد.. تعرف عليها قبل فوات الأوان و احذر تجاهلها  مرض السكري من النوع 2 هو نتيجة مباشرة لضعف إنتاج الأنسولين، عندما لا تتم معالجة الأنسولين بشكل صحيح، فإن مستويات السكر في الدم تصبح غير طبيعية في الجسم. ويمكن أن يسبب ارتفاع مستويات السكر في الدم باستمرار مجموعة من المشاكل في الجسم، يرتبط الكثير منها بتلف الأعصاب.وتنبع الأعراض المتصاعدة المرتبطة بمرض السكري من النوع 2 من ارتفاع مستويات السكر في الدم باستمرار، وهناك أربعة أحاسيس تشير إلى تلف القدمين بسبب ارتفاع نسبة السكر في الدم – نستعرضها وفقا لموقع express. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ عندما يؤدي ارتفاع مستويات السكر في الدم إلى تلف الأعصاب في أطراف الجسم، مثل اليدين والقدمين والذراعين، يُعرف ذلك بالاعتلال العصبي المحيطي. وفقًا للكلية الأمريكية لجراحي القدم والكاحل، هناك 4 أحاسيس في القدم يمكن أن تشير إلى تلف السكر في الدم للأعصاب، وتشمل خدر أو وخز ألم شائك ألم حاد قدم محترقة كيفية الوقاية من مشاكل القدم السكرية يعد فحص قدميك طري...

مميزات وعيوب الابراج

 برج الحمل (21 مارس - 19 أبريل) المميزات: شجاع، طموح، مفعم بالطاقة، صريح، متفائل. العيوب: متسرع، عنيد، سريع الغضب، غير صبور. برج الثور (20 أبريل - 20 مايو) المميزات: صبور، عملي، موثوق، مخلص، محب للجمال. العيوب: عنيد، مادي، غيور، كسول أحيانًا. برج الجوزاء (21 مايو - 20 يونيو) المميزات: ذكي، اجتماعي، متحدث بارع، متعدد المواهب، مرن. العيوب: متردد، متقلب المزاج، سطحي أحيانًا، مشتت. برج السرطان (21 يونيو - 22 يوليو) المميزات: حساس، عاطفي، مخلص، حنون، خيالي. العيوب: متشائم، مزاجي، متملك، حساس جدًا. برج الأسد (23 يوليو - 22 أغسطس) المميزات: واثق، كريم، مبدع، قيادي، جذاب. العيوب: مغرور، متسلط، غير متسامح، متطلب. برج العذراء (23 أغسطس - 22 سبتمبر) المميزات: دقيق، محلل، عملي، مثابر، متواضع. العيوب: ناقد لاذع، قلق، متطلب، صعب الإرضاء. برج الميزان (23 سبتمبر - 22 أكتوبر) المميزات: دبلوماسي، عادل، ساحر، اجتماعي، محب للجمال. العيوب: متردد، سطحي أحيانًا، يعتمد على الآخرين، يميل إلى الإرضاء. برج العقرب (23 أكتوبر - 21 نوفمبر) المميزات: قوي، شجاع، مخلص، عميق التفكير، جذاب. العيوب: غيور، متحكم، متمل...

مقادير سلطة فتّوش

١ رأس خس، مفرومة ٣ طماطم متوسطة الحجم، مقطعة الى مكعبات صغيرة ٣ خيار حجم صغير، مقطع الى شرائح ٧ بصل أخضر كامل، مفروم ٦ فجل، مقطعة الى شرائح ١ فليفلة خضراء حجم وسط، مقطعة الى مكعبات ١ باقة بقلة مورّقة ١ بقدونس باقة، مفرومة ١⁄٢ باقة نعناع، مفروم فرماً خشناً ١ ١⁄٢ خبز بيتا، محمص ومقطّع ١ ملعقة كبيرة سماق للتتبيلة ٢ فص ثوم، مهروس ١⁄٢ كوب عصير ليمون حامض ٤ ملعقة كبيرة زيت زيتون ملح حسب الذوق 

ملخص كتاب عقل الرجل العميق: كيف يفكر الرجال في الحب والحياة

💡 ملخص كتاب عقل الرجل العميق: رحلة داخل النفس الذكورية مقدمة كتاب عقل الرجل العميق يكشف أسرار العالم الداخلي للرجل، ويمنح القارئ فرصة لفهم طريقة تفكيره، مشاعره المخفية، وأسباب سلوكه في مواقف الحب، العمل، والعلاقات. فالكتاب ليس مجرد تحليل نفسي، بل هو دليل للتقارب بين الجنسين وبناء جسور من الفهم والثقة. 📖 أبرز الأفكار في الكتاب 1. الرجولة ليست قوة جسدية فقط الرجولة الحقيقية ليست في المظهر الخارجي، بل في الحكمة، القدرة على التوازن، وتحمل المسؤولية. الرجل يبحث عن التقدير والشعور بأنه مؤثر ونافع. 2. الصراع بين العاطفة والعقل الرجل بطبيعته يميل للعقلانية، لكنه يخفي في داخله عاطفة كبيرة. هذه المشاعر لا يشاركها بسهولة، إلا عندما يشعر بالأمان والثقة مع الطرف الآخر. 3. الحب عند الرجل فعل لا قول الحب عند الرجل يظهر من خلال أفعاله: الحماية، التضحية، تحقيق الاستقرار، لا من خلال الكلام فقط. قد يبدو صامتاً لكنه يبرهن على مشاعره بالأفعال. 4. الصمت لغة داخلية كثيراً ما يختار الرجل الصمت عند مواجهة الضغوط. هذا لا يعني الإهمال، بل محاولة لاستعادة التوازن الداخلي...

ما هو القوس الأبيض الموجود على أظافرك ؟

 #معلومة ....... هل تساءلت يوما ما هو القوس الأبيض الموجود على  أظافرك ؟ ف هذا الشكل الهلالي ليس وظيفته إعطاء شكل جمالي فقط بل هو مؤشر مهم معناه أنك تتمتع بصحة جيدة وكلما ظهر هذا الشكل بصورة باهتة أو ضعيفة فهذا يعني أن صحتك ليست على ما يرام.... ألوان الهلال ...... 🔷الهلال الذي يميل لونه إلى الأزرق قد يعبر عن مرض السكري..... 🔻اللون الأحمر قد يعني أن له علاقة بـ أمراض القلب و الشرايين.... 🔸اللون الأصفر قد يشير إلى الفطريات بشكل عام أو الموجودة في أظافرك بشكل خاص .... ◾️اللون الأسود قد يشير إلى وجود أمراض مثل أمراض تسمم المعادن أو التسمم الناتج عن المخدرات.... واخيرا إذا وجدت أن شكل الهلال في أظافرك حجمه ضئيل أو لايظهر عندك فهذا قد يشير لسوء الهضم أو لنقص الحديد أو نقص فيتامين B12.            #دمتم_بصحة_وعافية

روايه زواج بالقوه كامله

  زواج بالقوة الفصل الاول.... تجلس وجسدها يرتعش بقوه ترتدى فستان زفافها وتجلس على طرف السرير تنتظر ان يدخل عليها فى اى لحظه هو زوجها ولكن تشعر كما لو كانت تنتظر الموت وفجاه وبدون مقدمات يفتح الباب بقوه يتنفض جسدها الصغير وتقف مسرعه وترجع باقدامها الى الخلف وهو يتقدم منها ترجع وهو يتقدم الى ان اصدمت بالحائط خلفها اقترب منها وحاوطها بيده ومنعها من الذهاب وكان ينظر لها وابتسامه شيطانيه تزين وجهه ... هو ....عرفتى انى مش بقول كلمه ومش يتتنفذ قلتلك هتجوزك واتجوزك ... هى...بس الجواز ده غصب عنى جواز بالقوه والتهديد... هو...ههههههه متفرقش اهم حاجه انى وصلت للى انا عاوزه ادهم النجار لما يقول حاجه لازم تتنفذ ولا عاش ولا كان اللى ياخد منه حاجه هو عاوزها وخصوصا الواد التافه بتاعك ده... هى...اخرس حاتم ده اكتر حد محترم وعلى الاقل احسن منك... انهت كلامها ووجدت صفعه على وجهها جعلت الدم ينزل من جانب فمها .... واقترب من اذنها بصوت يشبه الفحيح ...متنسيش انتى دلوقتى متجوزه ادهم النجار ومش انا اللى مراتى تجيب سيره راجل تانى على لسانها وانا عايش وعلشان كمان تفكرى قبل ما تكلمى ... هى ...انت عاوز منى ايه ....

تفسير رؤيه الميت في المنام

الاخذ من الموتي هو خير يرزق به الرائي، فإن رأي الانسان أن ميتاً اعطاه شيئاً فإنه خيراً يناله، أما إعطاء الميت أو اخذه شيئاً من الحي في المنام فإنه فأل مكروه . ذكر ابن سيرين رحمه الله أن من يري كأنه يصافح في منامه شخصاً ميتاً، فإن هذه الرؤيا تشير إلي أن الميت في نعيم عند ربه، وأنه فاز بالجنة والنظر إلي وجه الله الكريم ورضوانه والله اعلي، وأما إن رأي الانسان أن هناك شخص ميت أمسكه من يده ورافقه إلي مكان لا يعرفه صاحب الرؤيا ولم يألفه، فإن هذه الرؤيا تعني ان الرائي سوف يرزق بالكثير من المال بعد اليأس من تحصيله بإذن الله، أما من يقوم بمعانقة الميت في منامه لشدة محبته له، فإنه سوف يطول عمره ويمتد . ورؤية الميت و الحديث معه في المنام أو محاورته تدل علي أن صاحب الرؤيا تزول بينه وبين اشخاص العداوة بعد أن كانوا متشاحنين أو علي خلاف، وكان من المستبعد أن تعود بينهم المودة، أما من رأى أنه يعانق ميتاً لا يعرفه في المنام فإنه سوف يرزق بمال وفير من خلال طريقة لم يتوقعها علي الاطلاق، أما إن قام الانسان بمعانقة او تقبيل ميت يعرفه سواء كان جاراً لو قريباً أو صديقاً، فإنه سوف يحصل علي ما تركه الم...

كيف تعرفين أن الشخص لا يريد خسارتك؟ اكتشفي 10 علامات واضحة تكشف الحب الحقيقي: الاهتمام، الاحترام، التواصل، الدعم، والغيرة الإيجابية. دليل شامل للعلاقات الناجحة."

 . كيف تعرفين أن الشخص الذي في حياتك لا يريد خسارتك | 10 علامات واضحة كيف تعرفين أن الشخص الذي في حياتك لا يريد خسارتك؟ العلاقات الإنسانية مليئة بالتفاصيل والمشاعر، لكن يبقى السؤال الأهم: كيف تعرفين أن الشخص الذي في حياتك لا يريد خسارتك؟ 🤔. في هذا المقال سنكشف لكِ أهم العلامات التي تفضح خوف الشريك من فقدانك، وكيف تميزين بين الحب الحقيقي والاهتمام المزيف. 🔹 1. الاهتمام المستمر بتفاصيلك الشخص الذي لا يريد خسارتك يظهر ذلك من خلال اهتمامه بكل تفاصيلك الصغيرة. يسأل عن يومك، صحتك، وحتى مشاعرك. هذا الاهتمام ليس مجرد عادة بل دليل على مكانتك الخاصة في حياته. 🔹 2. الاحترام المتبادل الاحترام هو أساس أي علاقة ناجحة. إذا كان يحترم قراراتك، أفكارك، وحتى اختلافك معه، فهذا يعني أنه يقدرك ولا يريد فقدانك. 🔹 3. التواصل الدائم التواصل من أهم العلامات التي تؤكد أن الشخص يخشى خسارتك. فهو يبادر دائمًا للحديث معك، يشاركك أفكاره، ويحرص أن تبقى قريبة منه عاطفيًا حتى في أصعب ...

علامات أولية تكشف إصابتك بسرطان المعدة

الأعراض الأولية لسرطان المعدة التي قد تظهر على الجسم يُعتبر سرطان المعدة من الأمراض التي تتطور ببطء وغالبًا لا يتم اكتشافه إلا في مراحل متقدمة، لأن الأعراض المبكرة تكون خفيفة أو مشابهة لمشاكل هضمية عادية. لكن الانتباه لهذه العلامات المبكرة قد يساعد في التشخيص المبكر وزيادة فرص العلاج. أهم الأعراض التي قد تظهر في المراحل الأولية: عسر الهضم المتكرر يشعر المريض بعدم راحة في المعدة بعد الأكل، أو حرقة مزمنة في المعدة يصعب السيطرة عليها. فقدان الشهية يبدأ الشخص بفقدان الرغبة في تناول الطعام تدريجيًا، خصوصًا تجاه اللحوم أو الأطعمة الثقيلة. الشعور بالامتلاء بسرعة حتى بعد تناول كمية صغيرة من الطعام، يحس المريض بالامتلاء الشديد أو الانتفاخ. آلام أو انزعاج في المعدة قد تكون خفيفة في البداية على شكل تقلصات أو ضغط في المنطقة العلوية من البطن. غثيان خفيف أو متكرر يظهر أحيانًا دون سبب واضح، ويزداد مع مرور الوقت. فقدان وزن غير مبرر نزول في الوزن يحدث بشكل ملحوظ دون اتباع حمية غذائية أو تغيير في النشاط البدني. إرهاق وضعف عام نتيجة قلة التغذية الجيدة أو فقر الدم الذي قد يتطور مبك...