التخطي إلى المحتوى الرئيسي

روايه لم تكن خادمتي كامله

 





🔥طلبت مني ان اكون عروسه لمدة ساعه ولم اكن اعلم انها ساعة نهايتي

#الفصل_الاول_والثاني_وثالث.


انا رهف عمري 20 سنه 

كنت اعيش مع جدي بعد وفاة والدي ووالدتي بحادث سير .. كانت حياتي عاديه جدا الي أن توفي جدي أصبحت وحيده ليس لدي أقارب كنت اخاف من الوحده كثيرا ولكني اصحبت اتعس فتاة رغم جمالي مكنش ليا حظ .. وجه اليوم اللي خفت منه كثيرا منذ وفاة جدي .. صاحب البيت يطالبني بالإيجار ولكني كنت ضعفيه لم اقدر ع دفع المال كله فطردني من البيت بلا رحمه 

أصبحت في الشارع بدون مأوى خايف جدا اين اذهب وافتكرت هنا صحبتي ممكن تساعدني واتصلت بها قولتلها انا في الشارع مليش مكان اروحه ... ظلت فتره صامته كنت اخاف انا ترفض هذا الأمل الأخير ليا من بعدها ليس لدي احد ثم تحدث قائله .. انا بشتغل مع ابويا خدامين في فيلا لو كدا تيجي تشتغلي معايا هنا وانا هقول لي ادهم بيه مش هيعترض لو عرف حالتك 

فرحت كثيرا وقولت لها ... شكرا ليكي يا هنا معرفش من غيرك كنت عملت ... اخدت العنوان وغلقت معها ثم ذهبت الي الفيلا عندما رأيتها لاول مره انبهرت بجمالها الطبيعي بل هذا قصر شعرت بالخوف فهذا اول مره اشتغل فيها ذهبت نحوا الباب ويوجد اسمه ع لوحه كبيره ادهم التهامي شعرت بالخوف وترددت الدخول ولكني ليس لدي مكان غير هذا أجبرت ع الدخول بعد تفكير طويل 

استقبلتني صديقتي هنا ودخلت معها وانا مصدومه من جمال الفيلا كنت التفت في كل اتجاه بنبهار ثم توقفت ..

تحدثت هنا .. مالك وقفتي ليه 

تحدثت ببراءة . جميله اوي الفيلا انا هعيش هنا 

ضحكت صديقتي قائله ... انتي لسه شوفتي حاجه تعالي ما اعرفك ع ادهم بيه 

شعرت بالخوف عندما ذكرت اسمه لا اعرف ما السبب أو سبب رفضي بالشغل .. ذهبت مع صديقي الي احدي الغرف الضخمه يوجد بها مكتب العمل الخاص به ...

دقت على الباب ليسمح لها بالدخول 

دخلت هنا فضلت انا وافقه برا .. اللي أن خرجت واخذتني معها ... دخلت الغرفه بارتباك كنت اخاف ان لا يقبلني 

نظرت له بقلق خوفا يرفضني ... ولكن نظرته ليا كانت مريحه ابتسم 

ثم تحدث .. انا طبعا قبلت اشغلك عشان خاطر هنا وياريت تكوني ملتزمه في الشغل قولتيلي اسمك ايه 

تحدثت بارتباك ... رهف 

تحدث ... ماشي يارهف هتبدأي شغل من اليوم 


تحدثت بسعاده .. شكرا ليك 


ثم تحدث .. طب روحي اعمليلي قهوه ساده   


خرجت مع صديقي بعد ما شكرته هي كمان لان تقبلني في الشغل 

قلت لها بخوف ... انا مبعرفش اعمل قهوه 

نظرت ليا بابتسامه قائله متخفيش انا هعلمك بس انا المرادي هعملها وانتي توديها بنفسك ..

تحدثت ... هو ادهم بيه عايش لوحده في البيت دا كله 

ابتسمت هنا قائله ... لا طبعا خالته بس اللي عايشه معاه عشان اهلو كلهم ماتوا زي حالتك يعني 

تحدثت .. طب خالته دي مش ممكن تعترض ع شغلي 

هنا .. لا خالص لأن معظم وقتها برا في شغلها بس هي طيبه جدا وبتتعامل معانا زي قرايبها 

رهف بارتياح .. طب كويس اه صح هي بتشتغل ايه 

هنا ... عندها بيوتي سنتر مشهور جدا ودا للمشاهير طبعا 

ثم قالت القهوه ادهم بيه هيغضب مننا بسرعه   

بالفعل حضرت هنا القهوه وذهبت انا كي اقدمها

اخطات خطأ فادح ودخلت غرفته بدون أن اطرق الباب 

نظر ليا بغضب شديد ثم اتجه نحوي وتحدث بخشونه ... انت جموسه داخله زريبه 

تحدثت والدموع تنهمر من عيوني ... انا اسفه والله ما هتتكرر تاني بس عشان اول مره اشتغل ولسه متعودتش 


امسكني من يدي وضغط عليها بقوه من كتر الالم وقعت القهوه عليه ثم صفعني ع وجهي بقوه حتي وقعت ع الارض ونزفت 

ثم تحدث بمالاة .. انا هسامحك المرادي لكن لو اتكررت اقسم لك اني سوف اقتلك وهتف باعلي صوت غوري من قدامي 


ذهبت وانا ابكي بشده حمدت الله كثيرا أنه مطردنيش 

اتجهت هنا بقلق قائله ... في ايه مالك بتعيطي ليه 

مسحت دموعي وحكيت ليها كل شي 

قالت بصدمه ... ادهم بيه عمل كدا دا عمره ما كان كدا 

ثم سمعت ادهم بيه يصرخ بأعلى صوته باسمها .. ذهبت مسرعا له 

ثم بعد دقائق اتي صديقتي وقالت ... عندنا حفله خطوبه بكره وادهم بيه طلب مني ارتب كل حاجه 

قلت لها ... خطوبة ادهم بيه 

قالت ... لا دي خطوبه ابن عمه يلا مفيش وقت يادوب نجهز الترتيبات  

...............

دق الباب ودخلت وعلامات الحزن ع وجها 

وقالت بغضب ... ممكن افهم ليه وافقت ع رامي الزفت دا يعمل خطوبته هنا 

ابتسم وقاله .. خالتو حبيبتي تعالي اقعدي الاول 

جلست بضيق وقالت ... ها فهمني بقا انت مبتقبلش رامي لأنه اخد منك حبيبتك لين وكمان هيخطبها في بيتك انت ازاي توافق ع حاجه زي كدا انت انجننت يا ادهم 

زفر بضيق قائل ... مينفعش أرفض يا خالتو أولا هيقولوا اني لسه متأثر عليها ويحبها ثانيا انا عايز اربيه عشان طلب مني الطلب دا فاكر كدا بيتحداني عشان اخدها مني 

بكره تشوفي يا خالتو هعمل فيهم ايه........... 


رأيكم في الحلقه عشان اكمل هاي رواية مو الي بس عجبتي واكتير حلوة ازا عجبتكن رح اكملا


لم تكن خادمتي فقط ... 


الفصل الثاني .... 


قالت له بجدية... انت لسه بتحبها 

نظر لها بحزن وقال ... كنت بس اللي تبيعني ملهاش مكان في قلبي يا خالتو انتي عارفه مين ادهم التهامي .. المهم يا خالتو أو خطوه من المهمه انك تشوفيلي بنت جميله تمثل انها خطيبتي 


نظرت له بصدمه وقالت ... دا ليه يا ادهم انت ناوي تعمل ايه بالظبط 


تحدث ... ناوي اخد حقي يا خالتو بس اعملي اللي قولتلك عليه عايزها تكون اجمل من لين تكون اجمل وحده في الحفله فهماني يا خالتو 

تحدثت بعدم استعياب ... حاضر يا ادهم هحاول عن اذنك هقوم انام 

خرجت من الغرفه والتفكير يشغل بالها فهي تخاف ع ادهم كثيرا فهو كل شيا لها ليس لديها أحد سواه ثم التفت اللي رهف التي كانت تنظف 

اقتربت منها بزهول قائله ... مين انتي 

أسرعت هنا قائله .. مدام نهله تحبي اجهزلك العشاء 

تحدثت نهله ومازلت تنظر لي رهف قائله ... لا شكرا ياهنا كلت برا .. مين دي يا هنا 

قالت هنا ... دي رهف صديقتي لسه اول يوم ليها شغل هنا بعد ما اخدت الأذن من ادهم بيه  

اقتربت نهله باتجاه رهف وقالت ... خساره الجمال دا يتبهدل كدا .. انتي ليه بتشتغلي هنا يارهف 


تحدثت رهف ... نصيبي يا مدام نهله مليش مكان اعيش فيه عشان كدا اضطريت اشتغل الشغل دا وحكت لها قصه حياتها 

حزنت عليها نهله كثيرا ثم قالت .. خلاص متزعليش انا هخدك معايا الشغل عندي اهو ارحم من هنا 

فرحت كثيرا رهف وقالت .. شكرا ليك بجد يبقي عملتي معايا معروف وقالت في سرها واخيرا همشي بعيد الثور دا 

...........


ذهبت رهف وهنا الي غرفه نومهم بعد يوم طويل متعب 

قالت هنا بحزن .. يعني هتمشي وتسبيني دنا ما صدقت تكوني جنبي 

اقتربت منها رهف وقالت .. معلش يا حبيبتي انا مكنتش عايزه اسيبك بس شوفتي الثور اللي برا دا بيعاملني ازاي 

نظرت لها بصدمه ثم ضحكت وقالت .. ثور دا لو سمعك مستحيل يسيبك عايشه لحظه واحده 

قالت رهف بابتسامه ... عشان اقولك ثور تصدقي القتل عنده حاجه ساهله المهم انا متشوقه اوي لي حفله بكره معرفش السبب 

تحدثت هنا ... متشوقه لي التعب بكره هيطلع عنينا وبكره تشوفي 

تحدثت رهف ... عارفه بس كان نفسي احضر اي حفله 

قالت هنا بصدمه .. عمرك ما حضرتي حفلات خالص 

تنهدت بحزن قائله .. عمري ماحضرت .. جدي الله يرحمه كان بيخاف عليا اوي مكنتش بنزل كان هو اللي بينزل يجيب كل حاجاتنا . حتي الدراسه كنت متفوقه جدا بس اخدت الثانويه ومكملتش 

هنا بحزن .. لي مكملتيش يمكن دلوقتي نفعتك شهادتك واشتغلت شغل محترم عن الارف دا 

ابتسمت بحزن رهف قائله .. كنت بقول لي جدي كدا بس مافيش فايده كان بيقولي لما تتجوزي ابقي كملي تعليم في بيت جوزك هو هيقدر يحميكي من عيون الناس انا مش هقدر احميكي بس ياستي يلا نام بقي عشان عندنا يوم طويل بكره 

..........................

في الصباح .....

نزل ادهم بكل أناقته الجذابه 

اتجه للغرفه المكتب ثم أوقفته نهله قائله .. ادهم 

وقف مكانه قائل .. صباح الخير ياخالتو 

تحدثت .. صباح النور .. لسه برضوا هتعمل الي في دماغك مفيش فايده فيك 

ادهم بعدم اهتمام .. كل حاجه جهزت انا مش عايز غلطه 

تحدثت بغضب .. كل ترتيبات الحفله جهزت بس انا ملقتش بنت جميله زي طلبت ثم اقتربت منه بهدوء وقالت .. ممكن تلغي موضوع البنت دي او اقولك اللغي الحفله كلها يبقي اريح 

صرخ بها باعلي صوت وبيجز ع سنانه من الغضب قائل .. قولتلك ياخالتو اللي في دماغي هعمله غصب عن اي حد ولا اقسم اقتلهم كلهم وارتاح وان كان ع البنت شوفي اي بنت حتي لو من الشارع الكلام انتهي 

ذهب لي مكتبه بغضب ثم صفع الباب بقوه 

تنهدت بحزن ثم جلست تفكر ماذا تفعل 

 أتت رهف بسعاده قائله .. مدام نهله الفطار جاهز 

تحدثت نهله بغير اهتمام ... مليش نفس يا هنا مش وقته 

تحدثت رهف بغير فهم .. انا رهف يا مدام نهله 

رفعت انظارها لها ثم انتبهت لها من شدة جمالها الطبيعي فكرت بأن تكون هي ...

قاطعت افكارها رهف قائله .. مدام نهله حضرتك كويسه 

ابتسمت نهله وقالت ... كويسه جدا تعالي معايا يارهف عيزاكي 

اخذت رهف وصعدت فوق في غرفه نهله .. ادخلتها نهله وغلقت الباب بهدوء 

توترت رهف من أفعالها ماذا تفعل هذا ولماذا تريدني 

اقتربت نهله قائله ... متخفيش هو موضوع سري شويه وانتي اللي هتنفذيه 

بصتلها بعدم فهم وقالت .... مش فاهمه حضرتك تقصدي ايه 

تحدثت نهله .. هتفهمي كل حاجه ..........

.....................

في المساء 

حضر كل المعازيم وايضا العرسان 

استقبلهم ادهم بفرحه مزيفه قائل ... الف مبروك لي احلي عريس ثم اخده بالحضن وقال بمكر .. كنت هزعل اوي لو عملت حفلة خطوبتك في مكان تاني 

بصله رامي بعدم فهم فهو كان مستني منه عكس هذا ثم قال ... وانا مقدرش ع زعلك .. وشكرا ع الحفله الجميله ...وبعد لحظات أتت خطيبته لين قائله بغرور ... ادهم اذيك بجد ليك وحشه 

نظر لها بارف وقال .. مبروك يالين ... عن اذنكم ذهب ادهم جواه بركان بيغلي من ذلك المغروره اللي فضلت ابن عمه عنه .....

لين بمكر قائله ... مش قولتلك يا حبيبي بكره هنشوفه وهو بيتذل قدامنا وضحكت بغرور 

رامي بتوتر ... انا مش مطمن بهدوء ادهم 

تحدثت لين .. ميقدرش يعمل حاجه هو دلوقتي مذلول قدامنا بعد ما رفضته واخترتك انت ياعمري 

ابتسم رامي وقال ... وانا بموت فيكي يا احلي حاجه في حياتي ... 

.......................

أمسك هاتفه و تحدث بغضب ينهش في قلبه قائل ... 

نزليها حالا يا خالتوو ..... 


رأيكم في الحلقه بقي


لم تكن خادمتي فقط ... 


الفصل الثالث ... 


اغلقت الخط ثم التفت إلي رهف بنظره إعجاب قائله ... ماشاء الله عليكي جمالك مش طبيعي .. يلا بقي عشان هتنزلي دلوقتي .. 


نظرت لها بخوف فهي كانت ترفض الموضوع 

فلاش باك .... 


تحدثت رهف برفض ... مستحيل يا مدام نهله دنا بخاف ابصله حتي اللي بتطلبيه مني دا مستحيل شوفي واحده غيري انا اسفه جدا مش هقدر انفذ طلبك 


نهله بخيبة أمل قائله ... انا مبطلبش منك المستحيل معرفش ايه اللي مخوفك من ادهم لدرجه دي ثم اقتربت منها وتحدثت بهدوء .. ادهم غير اللي انتي بتفكري فيه اه هو عصبي شويه بس والله هو حنين اوي وعمره ما هيذيكي 

رهف .. بس يام ..

قاطعتها نهله قائله ... قولتلك متخفيش انا هغير شكلك تماماً حتي انتي مش هتعرفي نفسك الموضوع سهل كلها ساعه والحفله تخلص وكل واحد يروح لحاله .. ولو عملتي اللي قولتلك عليه وعد مني هعملك اللي تطلبيه ها قولتي ايه ... 

صمت رهف لحظه توافق ام ترفض هذا اصعب لحظه مرت بها في حياتها فهي تخشي ادهم معقول تمثل خطيبته ومن جهة أخري خافت مدام نهله ترفضها من الشغل مكنش لديها حل اخر غير أنها توافق 

تحدثت رهف ... موافقه بس عندي طلب 

نهله بسرعه قائله ... اطلبي 

رهف ... ادهم بيه لو طلب يشوفني تاني انتي مستحيل توافقي هو دا طلبي 

نهله ... موافقه 

بااااااك .....


وقفت رهف قدام المرايا تنظر لي نفسها بزهول قائله.. بجد انا معرفتش نفسي انتي بجد يامدام نهله غيرتني الحمد لله كدا ادهم بيه عمره ماهيعرفني .... كانت ترتدي فستان يثير النظر لونه فضي طويل الأكمام الدانتيل مطرز من الجناب كان ملفت الانظار غير تسريحه شعرها الطويل الحرير بلونه الاصفر مع بياضها اصحبت بالفعل فاتنه 

نهله بسعاده ... قولتلك الكلام دا قبل كدا يلا مفيش وقت هتنزلي دلوقتي 

شعرت بدقات قلبها تتسارع بشده ثم تنفست بصعوبه قائله 

... تمام انا جاهزه 

..............


يقف ينتظرها علي احر من الجمر قائل ... فين الزفته دي كله دا تأخير يكنش صدقت نفسها بجد وبدأت علامات الغضب ع وجه تشتعل

اقتربت منه لين قائله بخبث ... ادهم سمعت انك خطبت هي فين مش المفروض تكون جنبك في الوقت دا 

تحدث ادهم بانفعال ... وانتي شاغله نفسك ليه بالموضوع دا احسنلك خليكي في خطوبتك 

بصتله بتكبر وقالت ... عادي انا بس كنت عايزه أتأكد فعلا انك خطبت ولا دي اشاعه ألفتها 

اقتربت منها بغضب بيجز على سنانه ... ثم سمع جميع معازيم الحلفه يهتفون بجمال المرأة الذي تنزل الدرج التفتت أنظارهم جمعيا علي الدرج 

اقترب ادهم بزهول ينظر لها لا يصدق مايري من هذه الفتاة معقولة تكون هي؟؟ ....  

اقتربت رهف منه بتوتر شديد تنظر حولها بخوف قائله بتردد .. احم انا جاهزه

مازال يقف ينظره لها بزهول ثم انتبه اخيرا لها امسك يدها برقه وطبعا قبله عليها 

شعرت بالخجل الشديد تمنت لو الارض تنشق وتبلعها 

ابتسمت له ابتسامه زائقه ...

مازالت الانظار عليها فهي بالفعل كانت اجمل من العروس 

شعر ادهم بالانتصار ولكنه لم يهتم بشي غيرها التي تشغل باله من اول نظره 


لين تشعر بالغضب عندما رأتها بالفعل الموضوع جد ..

تحدث رامي بغضب ... شوفتي ادهم طلع مش سهل البت جامده اوي ... 

التفتت له بانفعال قائله ... قصدك ايه قصدك هي احلي مني واخدت الانظار مني 

رامي بتعب من زنها ... مش قصدي حاجه تعالي نرقص  

......

اشتغلت الموسيقى وبدأ الجميع بالرقص اسلو.......

طلب ادهم منها ترقص معاه بالفعل رقصت معاه ولكن مازالت تشعر بالخوف منه 

أما ادهم مازال ينظر لها منذ اول لحظه شافها لم يبعد أنظاره عنها ثانيه وهذا جعلها تخاف اكثر 

تحدث ادهم بسعاده ... تعرفي انك اجمل واحده شوفتها في حياتى 

نظرت له باستغراب وقالت ... شكرا ليك 

تحدث .. لا بجد مكنتش اعرف خالتو نهله زوقها جميل كدا لدرجه خلتيني اتجنن من جمالك 

تسمع أحاديثه وتصمت لا تعرف بماذا تقول 

تحدث ادهم بجديه ... كنت ناوي اعمل مصايب في الحفله بس الظاهر غيرت رأيي تماماً انتي عملتي كل اللي نفسي فيه 

بصتله بعلامات تعجب ؟ فهي لا تفهم ماذا يقصد ولكن قالت .. مفهمتش تقصد ايه

تحدث .. مش مهم دلوقتي تفهمي المهم عرفيني ع نفسك من اول ما عرفتي خالتو 

شعرت بالارتباك وقالت ماحدث بينها وبين نهله اللي اتفقوا عليه تقوله رهف ..

انا اسمي ميرنا وبشتغل عند مدام نهله وطلبت مني امثل دور خطيبتك النهارده. انا بحب مدام نهله ومقدرش ارفضلها طلب بس ...

نظر لها بخبث وقال ... مينفعش نطول الخطوبه شويه يعني حرام بجد النهارده بس 

ابتسمت رغم عنها وقالت .. لا مينفعش 

تحدث ادهم بجديه.. عندك حق مينفعش نطول الخطوبه احنا نتجوز علطول


نظرت له بصدمه لا تصدق ثم قالت بتوتر .. اكيد بتهزر 

تحدث بجديه ... انا مبعرفش اهزر انا بتكلم بجد احنا هنتجوز النهارده 

شعرت بالخوف لا تعرف ماذا تفعل حاولت الابتعاد عنه ولكن كان حاضنها بشده ثم قال ... عايزه تروحي فين .. خوفتي مني 

ترغرغت عيناها بالدموع قائله بتوسل .. ارجوك سيبني 

شعر الألم امام دموعها لم يعرف السبب ولكن بالفعل احبها تحدث بهدوء ليطمنها ... ميرنا ارجوكي اسمعيني انتي اقسم لك احببتك واحببتك بجنون مش قادر اسيطر ع مشاعري انتي بتطلبي مني المستحيل وانا مستحيل اسيبك .... 




لم تكن خادمتي فقط .....


الفصل الرابع .....والخامس


ياللهي ساعدني فانا في محنه شديده لا يعلمها غيرك

ظلت صامته مصدومه كل همها تقدر ع الهرب منه ولكنه كان متمسك بيدها بقوه حتي شعرت بألم 

تحدث ادهم .. خليكي هاديه عشان الاتنين النحس دول جايين علينا 

لين بمياعه قائله ... ايه يا ادهم مش تعرفنا ع خطيبتك ولا انت خايف عليها مننا .. ثم التفتت أنظارها لي رهف بغرور

رامي بصلها بحذر ثم قال بضحك مصتنع .. لين بس بتحب تهزر متقصدش حاجه 

تحدث ادهم بخشونه قائل ... واخاف ليه طالما انا جنبها محدش يقدر يبصلها ولو دا حصل قدامي ادفنه مكانه .. ع العموم ميرنا خطيبتي ثم جذبها من خصرها اكثر لتلتصق به 

تحدثت رهف والألم ينهش قلبها من قربها ليه .. الف مبروك بجد انتوا لايقين على بعض ربنا يسعدكوا 


رامي باستغراب قائل ... شكرا ليكي دا من زوقك 


لين بانفعال ... يلا يا رامي 

هتف ادهم بعد رحيلهم .. يلا في داهيه 

التفتت له قائله ... انا اسفه لو هدخل بس هي دي اللي بتحبها 


بصلها بمكر وقال ... تؤ تؤ تؤ مش هي .. هي وحده بس اللي بحبها من اول ما شوفتها .. وبدأت علامات الحزن ع وجه ثم أكمل حديثه .. بس هي لسه مش مصدقه قوليلي اعمل ايه عشان تصدقني 

نظرت له باستغراب وسالت نفسها .. بجد مش مصدقه نفسي دا ادهم بيه الثور اللي هجم عليا امبارح وصفعني بقوه . النهارده يقف امامي ويقنعني بحبه مستحيل اي عقل يصدق هذا 


تحدث ادهم .. سرحانه فايه 

تحدثت رهف بجديه .. احم ادهم بيه حضرتك متأكد مشوفتنيش قبل كدا 

ادهم بتعجب قال .. لا بجد حاسس اني شوفتك وكتير كمان ليه بتسالي ... 

رهف .. بسال عادي . المهم انا اتفقت مع مدام نهله هو يوم واحد فقط وهمشي 


بدأ بالغضب الشديد ولكن تحكم في نفسه بصعوبه ثم قال. ... اللي تطلبيه ياميرنا انا مش هغصبك ع حاجه 

عن اذنك هعمل اتصال 

تنفست براحه قائله الحمد لله شعرت بالفرح واخيرا هعرف اتنفس .

قبل ذهابه طلبلها عصير ......

أتت هنا بكوب عصير قائله اتفضلي ياهانم العصير 

نظرت لها رهف ثم أطلقت ضحكه عاليه لينظر لها الجميع 

شعرت هنا باحراج أحست هي المقصودة بالضحكه عليها 

رهف أمسكت يد هنا قائله ... حتي انتي معرفتنيش ياصديقة عمري 

هنا بصدمه قائله ... ررررهف 

رهف مسرعا كتمت صوتها وقالت .. وطي صوتك هتوديني في داهيه . بس ايه رأيك مدام نهله غيرتني خالص 

هنا باعجاب ... واو بجد جمليه اوي بس انتي بتعملي ايه هنا انا مش فاهمه حاجه ومدام نهله قالتلي انك رحتي الشغل مكانها النهارده 

لمحت ادهم يتجه نحوهم ثم قالت ... هبقي اقولك كل حاجه بس امشي بسرعه عشان ادهم بيه جاي  


كان ينظر لها بسعاده عندما رآها تضحك فهذا الضحكه جعلته يبتسم رغم عنه . ثم اقترب منها قائل ..ع فكره كل شويه اكتشف فيكي حاجات جميله 

بصتله باستغراب قائله ... واكتشفت ايه 

تحدث ادهم ... جمالك براءتك ورقتك وضحكتك كل حاجه فيكي بتخليني اعشقك اكتر 

شعرت بدقات قلبها تتسارع لا تعرف ما هذه الدقات ولكن أقنعت نفسها اكيد دقات الخوف لا شئ اخر  

تحدث ادهم ... زهقتي 

تحدثت رهف .. جدا ونفسي الحفله تخلص بقي

ابتسم بمكر قائل .. اعتبريها خلصت لحظه وجيلك 

بالفعل خلصت الحفله وذهب جميع المعازيم 

بعد لحظات أتت نهله قائله ... تعالي ياميرنا هوصلك في طريقي 

ادهم بلهفة أمسك يد رهف وقال ... رايحه فين خالتو السهره لس مخلصتش 

عقدت حاجبيها باستغراب قائله ... تقصد ايه يا ادهم . ميرنا اتاخرت ولازم تمشي 

تحدثت رهف بدموع ... ارجوكي يامدام نهله خرجيني من هنا انا خايفه اوي 

نهله .. متخافيش ياميرنا .. ثم التفتت انظارها لي ادهم قائله .. محدش يقدر يعملك حاجه وانا جنبك 

اطلق ضحكه ساخره قائل ... بس انا هعمل ياخالتوو 

شهقت بفزع ثم انهمرت في البكاء قائله بتوسل ... ارجوك سيبني انت هتعمل فيا ايه 

نهله بانفعال .. ادهم انت زودتها اوي 

ادهم ببرود ... اهدوا شويه دلوقتي هتعرفوا كل حاجه 


وبعد لحظات وصل عمرو صديق ادهم ومعه شخصا آخر 


تحدث ادهم ... كل دا تأخير ياعمرو 

عمرو بتعب .. انا جيت مسافه الطريق ولا العريس مش صابر 

صدموا جميعهم عندما رأوا الماذون 

تقدمت نهله بانفعال أمسكت يده بغضب قائله.... ادهم انت مفكر نفسك عايش في غابه تعمل اللي علي مزاجك بس

ادهم بعدم اهتمام ... يلا يا عمرو مفيش وقت 

عمرو عقد حجبه باستغراب قائل ... هو في ايه انا مش فاهم حاجه خير يامدام نهله 

نهله بغضب .. البيه عايز يتجوزها غضب اقنعه يا عمرو الجواز مش غصب 

ادهم يضرخ بهم بنظره حاده قائل ... ايوا هتجوزها غصب واللي معترض يوريني هيعمل ايه


مازلت ترتعش برعب حاولت كتم أنفاسها عندما صرخ فهي تخاف منه بشده تخشي ان يفعل بها شيا اسوا كل ما عليها هو البكاء ليست قادره علي شي اخر 


صرخت نهله كثيرا ولكن بلا فائده بالفعل تم الجواز 

طبعا ادهم لم يجد بطاقتها ولكن باسرع وقت عملها بطاقه 

وبعد وقت طويل ذهب المأذون وايضا عمرو 


اقتربت نهله بغضب قائله ... بجد يا خساره تربيتي فيك انت تماديت اوي وكل دا بسببي انا مكنش المفروض اسمع كلامك 

شعر بالحزن الشديد وقال .. انا اسف ياخالتو بس خليكي متاكده انا عملت كدا عشان بحبها وعمري ما هفكر اذيها 


مازالت تجلس مصدومه تتمني لو حلم وتخلص منه وايضا تندب حظها السي تندب كل لحظه فكرت فيها تأتي الي البيت الملعون هذا فأصبح هذا لعنه وحلت ع رأسها 


اقترب ادهم نحوها قائل بحنيه قائل ... مبروك يا احلي عروسه 


ابتعدت عنه بخوف ترتعش من نظرته فقط فكيف ستكون زوجته 


لاحظ ادهم خوفها احس بقلبه يتألم بشده قائل لنفسه ماذا فعلت لكل هذه الخوف فأنا احببتك فقط 

اخذها من يدها واتجه نحو غرفته ...

دلف الغرفه 

ابتلعت ريقها بخوف منه 

شعرت بذراعه تلتف حوله خصرها  

شهقت بفزع قائله بتوسل... ابعد عني ارجوك 

ابتسم بحنيه قائل ... متخافيش مني انا مستحيل المسك غير ما أتأكد انك بتحبيني 

قالت بانفعال. . ... ومين قالك اني هحب واحد زيك 

جز ع سنانه بغضب ثم تحكم في نفسه قائل ببرود .. هتحبيني انا متأكد لاني هحاول اقصى ماعندي اخليكي تحبيني 

شعرت بالخجل ولكن لا تدري لماذا تشعر بالخجل من هذا الشخص الذي فعل بها أسوأ شي يقال

قالت بجديه ... طب انا تعبانه وعايزه ممكن ولا دا كمان فيه غصب 

ابتسم رغم عنه قائل ... اكيد هتنامي بس اقولك حاجه الاول ثم اقترب منها بهدوء قائل .. انا عارف اني خوفتك واجبرتك ع الجواز مني بس ولله دا غصب عني من اول ما شوفتك اتعلقت بيكي وخوفت تضيعي مني عايزكي تتأكدي دي اخر واول مره اغصبك ع حاجه تاني عيزكي تفتحيلي قلبك صدقيني مش هتندمي هعيشك ملكه 


نظرت له بزهول باعين متسعه لاول مره تشعر بالامان من قربه واحديثه ولكنها انبت ضميرها ع هذا الإحساس فلن تنسي ما فعل بها 

تنهدت بحزن قائله ... ربنا يسهل ممكن انام بقي ... 


ابتسم براحه ثم ضمها لحضنه بشده قائل ... طب ممكن تنامي في حضني 

تحدثت بانفعال .. لا طبعا مش هيحصل 

تحدث بنبره حاده .. انا غلطان اني اخدت رايك

 ثم اخدها في حضنه واتجه نحو السرير دفن رأسه في عنقها قائل .. تصبحي ع خير 

تتسارع دقات قلبها لا تعرف السبب ولكنها

حاولت الابتعاد عنه اكثر من مره ولكن كان يحضنها بشده 

استسلمت بعد مافشلت في محاوله الهرب منه وانتظرت حتي يغرق في النوم ...

وبعد وقت طويل 

تسحبت بهدوء بعد ما اتاكدت أنه غارق في النوم 


خرجت من الغرفه مسرعا واتجهت نحوا غرفة نهله تدق على الباب بهدوء كي لا يسمعها 

فتحت نهله وادخلتها ع الفور الغرفه وأغلقت الباب 

أمسكت يدها بتوسل ورجاء قائله ... مدام نهله ارجوكي خرجيني من هنا بسرعه قبل ما يصحي 

نهله بحزن قائله ... هخرجك بس اهدي كدا وقوليلي ادهم قرب منك ؟ 

رهف باطمئنان قالت ... لا 

تنهدت براحه قائله ... طب ليه عايزه تمشي انا متاكده ادهم بيحبك 

قاطعتها رهف قائله ... ارجوكي يامدام نهله انا عايزه امشي من هنا ولو انتي مش هتساعديني امشي انا 

نهله بحيره فهي تعلم ادهم يحبها ومن جهة أخرى ضميرها يونبها بسبب ما حصل لي رهف فقرررت مساعدة رهف 

قالت بحزن ... هساعدك يا رهف

رأيكم في الحلقه ......


الفصل الخامس .... 


في الصباح الباكر 


استيقظ ادهم بمرح ثم التفت في جميع الغرفه لم يجدها نهض من مكانه بفزع قائل .. ميرررررنا

دخل الحمام ولكن لم يجدها ايضا احس بسكين حاد تغرس في قلبه 

اتجه إلى غرفه خالته . دق ع الباب بقوه 

حتي فزعت نهله من نومهم قائله ... كنت متوقعه يا ادهم 

فتحت الباب قائله .. ادهم في ايه 

تحدث بغضب .. هي فين 

تحدثت . .. قصدك مين 

صرخ باعلي صوته قائل ... انتي عارفه كويس انا بسال ع مين ميرنا فين يا خالتوو

نهله بنظره زائفه قالت ... معرفهاش فين يا ادهم اخر مره شوفتها لم حضرتك اخدتها وطلعت الاوضه المفروض انا اللي اسالك ميرنا فين 

نظر لها باعين غير مستوعبه قائل .. يعني هربتي وسابنتي ليه يا خالتو انا من ساعت ما شوفتها وانا بعاملها كويس ايوه اجبرتها ع الجواز بس لاني بحبها بس الظاهر اني دللتها زيادة وأقسملك هجيبها لو تحت الارض و اوريها الوش التاني 

تحدثت نهله بحزن ... خلاص يا ادهم هي راحت انساها 

نظر لها بضيق ثم تركها وذهب 

تنهدت بحزن قائله .. يا تري ناوي علي ايه يا ادهم 

..................

نزل الدرج كالثور الهائج يصرخ بصوت مجروح منبوح يشعر بالانكسار يشعر بالف شي يدبحه 

ثم حضر جميل الشغالين وايضا هنا 

واسرعت نهله بلهفة قائله .. ادهم مالك فيك حاجه 

تحدث ادهم بغضب شديد ... انا عايز اعرف من فيكم هربها من هنا 

صمت الجميع وايضا هنا التي شعرت بالخوف واخفضت رأسها أرضا 

تحدث .. ايه اتخرستوا دلوقتي بس وربنا لو عرفت في حد منكم هربها مش هيكفيني فيه موته 

ثم قال ... فين الزفته التانيه رهف 

صدمت نهله وايضا هنا من ذكر اسمها 

ولكن أتت رهف بملابس الشغل وايضا تلبس نظاره غيرت ملامحها كي لا يكشفها 

قالت .. ايوا يا ادهم بيه 

اقترب منها ولكن تسارعت دقات قلبه ايضا لا يعلم ما السبب وتحدث بخشونه .. كنت فين ياهانم ولا حضرتك فاكره نفسك قاعده في فندق خمس نجوم انتي مجرد خادمه فقط ...


نظرت له باستغراب ثم تحدثت بخوف .. كنت نايمه 

بصلها بغضب وبيجز علي سنانه وقال ... نايمه تكنش حضرتك الهانم صاحبه البيت يلا انطقي انتي ساعدتي ميرنا ع الهرب 

امتلأت عيناها بالدموع قائله .. لا والله ابدا انا حتي معرفهاش 

امسكها من يدها ولوها بشده علي ظهرها ثم تحدث ... عارفه لو بتكدبي عليا اكيد مش هقولك هعمل فيكي ايه لأنك عارفه 

اقتربت نهله منه حاولت ان تبعده عنها وقالت .. سيبها يا ادهم انت بطلع غضبك فيها ليه هي مالها 

تركها بغضب وقال ... وانا قلبي حاسس هي ليها يد في الموضوع

تحدثت نهله ... ادهم بدل ما انت عمال تصرخ علينا روح دور عليها احنا منعرفش اي حاجه عن هروبها 


بالفعل ذهب ادهم . ركب سيارته وانطلق بها يبحث عنها في كل مكان . أمسكت هاتفه واتصل بصديقه عمرو 

ادهم .. ها عملت اللي قولتلك عليه 

عمرو بحزن ... تم كل اللي قولت عليه نشرت صورتها وكتبت عليها مكفه ماليه بقيمة مليووون دولار بس انا شايف مكنش ليه لازوم اللي عملته دا ومتأكد لما تشوف الخبر ممكن تختفي أو تتنكر أو تحاول السفر 

ادهم بجديه ... عمرو مش نقصاك هي كمان اقفل كفايه اللي فيا 

ثم تذكر بيوتي سنتر اللي بتشتغل فيه مع خالته

اتجه بسيارته قدام الستنر ينتظر في سيارته وانظاره لا تفارق السنتر اعطي نفسه امل أن يلاقيها في السنتر 


ولكن بعد وقت طويل تم قفل السنتر 

تنهد بتعب ثم انطلق بسيارته ليذهب للبيت 


دخل الفيلا بعلامات خيبه امل وايضا انكسار من داخله 


حزنت كثيرا عندما راته يجلس على الكرسي بتعب بوجه شاحب اللون 

 

اقتربت منه نهله وقالت بحزن ... ادهم كنت فين كل دا وبحاول اكلمك من بدري مبتردش عليا ممكن افهم ليه بتعمل في نفسك كدا حاول تنساها يا ادهم فاكر لما قولتلي اللي تبيعني ملهاش مكان في قلبي وزي ما عملت مع لين ونسيتها انسي ميرنا 


اقترب منها بهدوء ثم حضنها بوجع قائل ... بس قلبي مبقاش ملكي عشان انساها ياخالتو لين حاجه وميرنا حاجه تانيه قوليلي اعمل ايه بحاول أخرجها من قلبي ولكني اصحبت بدون قلب وقلبي بالفعل لم يعد ملكي هربت وسرقته معاها 

حزنت نهله كثيرا عليه ثم قالت ... انا اسفه يا ادهم انا السبب مكنش المفروض اسمع كلامك واجبلك البنت دي 


تحدث بنبره حزينه ... ليه بيحصل معايا كدا يا خالتو انا معقوله لدرجادي شخص سئ كل اللي احبها تخدعني وتسيبني ثم بكي بحرقه لاول مره يبكي وقدام خالته التي كانت تشعر بالألم يشتعل قلبها ع حالته ثم بكت هي الأخري وقالت .. ارجوك يا ادهم كفايه كدا انا عمري ما شوفتك بالحاله دي مش حتت بت تعمل فيك كدا هي اصلا مكنتش تستاهلك صدقني بكره تلاقي اللي احسن منها 

ابتعد عنها بغضب ثم قال .. مش عايز اللي احسن منها انا عايزها هي وبس عن اذنك ثم ذهب لي غرفته 


ام ع الجنب الآخر كانت تسمع كل شي والدموع تنهمر من عينيها لاتصدق ما تراه ادهم بيه بنفسه يبكي لأجلها بل لاجلي انا طب ليه انا ببكي وحزينه عليه يمكن عشان انا السبب انا اللي غدرت بيه بجد انا مستهلوش زي ما مدام نهله قالت 

دخلت عليها هنا بصدمه قائله .. رهف انتي بتعيطي 

رهف حاولت تخبئ دموعها وقالت .. لا بس عيني بتوجعني شويه 

اقتربت منها وقالت بحزن ... متحاوليش تخبئ عليا انا بفهمك اكتر من نفسي ها احكيلي مالك 

حضنتها بشده ثم انهمرت في البكاء وحكت لها كل شي 

حزنت صديقتها عليها ثم قالت ... انتي بتحبيه يا رهف 

تحدثت بانفعال قائله .. لا طبعا انا بس زعلانه عليه انتي مشفتهوش وهو مكسور وبيبكي حسيت اني عايزه اروحله واقوله كل الحقيقه بس ثم صمت 

هنا .. بس ايه ولا خوفتي منه 

رهف ... صدقني في اللحظه دي نسيت اي خوف كنت عايزه اعترفله بالحقيقه عشان مقدرتش اشوفه في الحاله دي 

هنا ... مقدرتيش ليه طالما مبتحبهوش 

رهف بارتباك .. عادي حسيت انا السبب صعب عليا مش اكتر 

هنا بابتسامته قالت ... انتي بتحاولي تكدبي نفسك مش اكتر يا رهف 

رهف بعدم فهم قالت .. تقصدي ايه 

هنا ... مقصدش حاجه .. المهم ليه مرحتيش وقولتيله الحقيقه طالما مكنتش خايفه منه ايه اللي منعك 

تنهدت بحزن وقالت ... اللي منعني كلام مدام نهله وتذكرت كلامها .. ارجوك يا ادهم كفايه كدا انا عمري ما شوفتك بالحاله دي مش حتت بت تعمل فيك كدا هي اصلا مكنتش تستاهلك صدقني بكره تلاقي اللي احسن منها 


هنا بذهول قالت ... معقوله مدام نهله قالت كدا 

تحدثت بوجع وقالت ... كلامها صح انا حتت بت ملهاش لازمه مليش أهل ولا حتي مكان اعيش فيه مين انا عشان واحد زي ادهم يحبها ويتجوزها 


هنا بحزن .. سيبك من الكلام دا انا متاكده لو قولتي لي ادهم بيه الحقيقه مكنش فكر نفس تفكيرك دا 


رهف بحزن قالت ... ارجوكي ياهنا كفايه معنتش عايزه اتكلم في الموضوع ده تاني 

هنا ... ماشي يا حبيبتي روحي نامي وحاولي تنسي 

.................


وبعد مرور شهر تقريباً 


لم يفقد الأمل في البحث عنها ولكن حالته الصحيه تدهورت اكتر عندما يأتي كل ليله سكران لكي ينسي 


كانت تنتظره كل ليله لكي تراه فهي تخاف عليه ولكن كان يوجعها أكثر عندما تراه سكران لا يدري بنفسه 


في المساء ... 


ذهب الجميع للنوم ماعدا رهف تنتظره كي تطمن عليه فهي لا تنام غير أن تراه يدخل غرفته 

ولكن الليله كانت صاعقه لها عندما رأته مع فتاة ويدخل بها الفيلا شعرت بالوجع والغيره تشتعل نار في قلبها 

ظلت تبكي وتدعي . ياربي انت وحدك تعلم بحالي مكنتش عايزه كل دا يحصل معايا ولا معاه بس القدر لعب لعبته معانا وفرقنا يارب تسامحه انا السبب في كل اللى بيحصله  


ولكن بعد وقت قصير نزلت الفتاة تبكي .. 

عندما راتها أسرعت ع الفور نحوها لكي تعرف ما حصل بينها وبينه وقالت رهف ... مين انتي وبتعملي ايه هنا 

الفتاة بارتباك .. ابدا انا لقيت ادهم بيه سكران وتعبان قولت أوصله بس 

رهف بغضب ... قولي الحقيقه كنتي بتعملي ايه فوق والا اصحي كل البيت واعملك فضيحه هنا 

شعرت بالخوف وقالت ... بصراحه انا بحب ادهم وبحاول اتقرب منه بس هو ضربني وطردني مين اوضته 

شعرت بسعاده لا توصف ولا تحكي ولكن مازالت تشعر يالغيره منها عندما قالت أنا بحب ادهم 

رهف بغضب قائله .. اه وانتي استغلتيه وهو سكران ومش داري بنفسه عشان توصلي للي نفسك فيه انتي انسانه قذره غوري اطلعي بره واياكي اشوفك مع ادهم تاني  

ذهبت الفتاة مسرعا خوفا من الفضيحه 

............


في الصباح .. 


تجلس نهله في الصالون تشرب قهوه 

وطلبت رهف تأتي لها .... 


دلفت رهف قائله ... صباح الخير يا مدام نهله 

نهله ... صباح النور تعالي يا رهف اقعدي عيزاكي 


اقتربت رهف وجلست ثم قالت .. في حاجه يامدام نهله


نهله بجديه .. متخافيش انا بس قررت اخدك معايا الشغل من النهارده ودا حسب اتفاقنا 

 تفضلي شهر هنا عشان ادهم ميشكش فيكي 


نهضت بحزن قائله .. بس ادهم بيه نسي الموضوع يامدام نهله يعني ملوش لازمه امشي 


تحدثت باستغراب ... غربيه ايه اللي غير رأيك بالسرعه دي انتي كنتي عايزه تمشي من هنا باي شكل 


شعرت بالارتباك قائله .. مغيرتش رائي ولا حاجه بس مش عايزه ابعد عن صديقتي هنا 


نهله بغضب قائله ... لا يا رهف كفايه اللي حصل لازم تبعدي بقا وتبعدي عن حياتنا نهائي .







الفصل السادس ... والسابع


شعرت بغصه في قلبها غير مستوعبه بأنها ستتركه وتذهب ثم قالت بحزن ... طب ممكن تسبيني يومين بس وانا هعمل اللي تطلبيه مني ارجوكي يامدام نهله 


تنهدت بضيق وقالت ... ماشي يا رهف بس خليكي فاكره يومين بس 


تحدثت بحزن ... شكرا ليكي يا مدام نهله عن اذنك 


...................


أسرعت الي غرفتها تبكي بحرقه 

فهي لا تريد الابتعاد عنه نعم فقد أحببته لا تريد شيا غير ان تراه فقط ....

دلفت هنا الغرفه قائله .. رهف مالك كنتي بتجري ليه ثم

اقتربت منها وقالت ... مالك يا رهف احكيلي ايه اللي مزعلك انا زي اختك 

حضنتها بوجع وقالت ... ليه عايزين يبعدوني عنه يا هنا انا مش عايزه حاجه غير اني اشوفه واطمن عليه 


تحدثت هنا باستغراب ... تقصدي ايه انا مش فاهمه حاجه ممكن تهدي كدا وتفهميني في ايه بالظبط  


حكت لها رهف ثم بكت اكثر 

تحدثت هنا بانفعال ... انا معرفش مدام نهله بتعمل كدا ليه . انا مبقتش مرتحلها 

تحدثت ومازالت الدموع تغرق وجها ... لا ياهنا متقوليش كدا انا السبب من الاول انا غبيه جدا لاني اتخليت عن اكتر واحد حبني في الدنيا دي 


تحدثت هنا بحزن .. ومستنيا ايه لسه قدامك فرصه روحي واعترفيله بالحقيقه انتي بتحبيه وهو بيحبك 


تحدثت بوجع ... مينفعش يا هنا انتي نسيتي هو فين وانا فين انا مجرد خادمه فقط 


تحدثت هنا .... لا مش مجرد خادمه فقط انتي زوجته ومدام نهله المفروض متنساش الحته دي . انتي فعلا غبيه ياصديقتي ليه مقولتش انك مازالتي زوجه ادهم بيه 


كانت تتجه لغرفه هنا ثم سمعت كلام هنا بالصدفه اشتعل الغضب بداخلها ثم دلفت الغرفه بانفعال قائله ... هنااااااا


نهضت هنا وايضا رهف بفزع ينظرون لبعضهم بخوف 


قالت هنا بتردد ... مدام نهله 

قالت بغضب ... والله عال جدا سايبه الشغل وعماله تدي رهف دروس ترد عليا بس احب اقولكم والتفتت انظارها باتجاه رهف قائله ... الجواز دا يعتبر متمش من الأساس لأن الجواز تم باسم ميرنا مش باسم رهف 

تحدثت رهف بحزن .. عندك حق يا مدام نهله وانا كمان مش معترفه بيه  

نظرت لها باشمزاز قائله .. كويس المهم انا بحذركم الموضوع دا لو سمتعه تاني متلموش غير نفسكم وبحذرك انتي بالاخص يا رهف متجيش جنب ادهم واظن انتي اللي اختارتي تبعدي كفايه الألم اللي هو فيه بسببك . ويلا كل واحده ع شغلها .... ثم ذهبت 


هتفت هنا بعد رحيلها بغضب قائله ... انسانه مستفزه 

تحدثت رهف بجديه ... سيبك منها المهم مفيش وقت يا هنا كلها يومين وهمشي وقبل ما امشي عايزه ارجع ادهم بيه لحياته الطبيعيه 

عقدت حاجبيها باستغراب قائله ... مش فاهمه هتعملي ايه ؟

تحدثت ... هروحله بس مش رهف هروحله ميرنا 


هنا بصدمه ... انتي اتجننتي 

تحدثت بحزن .. فعلا اتجننت ومبقاش يهمني غير اني أرجعه عن اللي هو فيه انا مش عايزه امشي واسيبه في الحاله دي ممكن بقي تساعديني ...


تحدثت هنا ... هساعدك طبعا بس قوليله هتعملي ايه بالظبط 

رهف .. هفهمك كل حاجه .. المهم يلا نروح نشوف شغلنا الاول قبل ما مدام نهله تيجي تبهدلنا 


..............


في المساء كالعادة الجميع نائم ماعدا رهف التي تنتظر حبيبها 

بعد لحظات وصل ادهم ولكن حالته كانت أسوأ من قبل 

كان يطلع على الدرج ولكن شعر بدوخه وكان سيسقط ولكن أسرعت رهف واسندته قائله ... ادهم بيه حضرتك كويس ممكن تسند عليا هوصلك اوضتك 


نظر لها وقال بغضب شديد .. مش عايز حد يساعدني ثم أبعدها عنه بشده حتي سقطت من ع الدرج


اسرع عليها بخوف قائل ... انتي كويسه 

كانت تتالم من الداخل اكثر من جروحها في الخارج 

شعرت بألم في ساقيها ولكن لم تبين باي شي وقالت بابتسامه .. انا كويسه متخفش محصليش حاجه 

بصلها بعدم بمالاة قائل .. طب كويس ثم تركها وذهب 


بصتله والدموع تنهمر من عينيها حاولت ان تسند نفسها ثم وقفت بصعوبه واتجهت اللي غرفتها وهي تعرج 

.............

في الصباح 


تحدثت هنا ... طب هقول لي مدام نهله ايه خايفه تكشفنا 


تحدثت رهف بخوف .. متخوفنيش يا هنا هنقول اي حاجه ثم تذكرت ساقها وقالت .... عرفت هنقول ايه 


كانت تجلس في الصالون تنتظر قهوتها 

حتي أتت رهف وايضا هنا التي تحمل القهوه 

تحدثت هنا ... صباح الخير يا مدام نهله 

نظرت لهم قائله ... صباح النور والتفتت لي رهف التي كانت تعرج . ثم قالت ... مالك يارهف 

تحدثت رهف بتعب زائف ... وقعت علي رجلي وانا طالعه السلم 

تحدثت نهله بمالاة ... ابقي خدي بالك 


قالت هنا بغيظ منها ... دا قضاء الله يا مدام نهله المهم عايزين نستأذنك هنروح المستشفي عشان رهف تعبانه جدا من امبارح وهي منمتش من التع ..  

قاطعتها نهله .. بس خلاص بطلي رغي روحوا 

تحدثت بابتسامه رهف ... شكرا ليكي يا مدام نهله عن اذنك 


في المساء .... 

ذهبت رهف مع صديقتها هنا لي بيوتي سنتر 


بعد ما اشتروا فستان سهره بسيط بلون احمر 


استقبلتهم أحد من العاملات ونفذت كل ما طلبته منها رهف ارتدت الفستان وعملت تسريحه شعر ملائمة مع الميكب والفستان كانت جميله بحق 


بعد ما خرجوا من السنتر 

قالت هنا ... انا خايفه عليكي بجد المكان دا وحش . خدي بالك من نفسك 

قالت رهف باطمئنان .. متخافيش عليا الهم قريبك اللي قولتيلي عليه دا يعرف مكان ادهم اتصل وقالك العنوان 


تحدثت هنا بحزن ... ايوه اتصل ملهي ليلي ........

.............................


خرج من الشركه علي ملهي ليلي ليشرب 

حتي سكر فهو يوميا ياتي ليسكر كادته 


اقتربت فتاة قائله ... ممكن اقعد معاك طالما قاعد لوحدك 


نظر لها باشمزاز قائل ... اقعدي مش فارقه 

تحدثت بدلع ... مالك بس اكيد الموضوع فيه واحده والا مكنتش عملت في نفسك كدا 


نظر لها ثم ابتسم ابتسامه ساخره ولم ينطق بحرف 


تحدثت بمياعه ... طب اقولك تعالي معايا وانا هنسيك ابوها 


جز ع سنانه بغضب قائل ... غوري من وشي عشان صدعتيني 

مازالت تنظر له باستغراب 

تحدث بغضب اكثر .. قولتلك غوري من وشي 


نهضت بخوف واسرعت ع الفور . .... 


هتف بعد رحيلها ... ناس معفنه 


وبعد لحظات دخلت رهف بخوف من أنظار الجميع لها 

كانت تنظر في كل اتجاه تبحث عنه 

تقدم منها شابين ينظران لها بطمع وانظارهم ع جسدها 

تحدث أحد منهم قائل .. بتدوري علي مين وانا اساعدك 

نظرت لهم بخوف ثم قالت بشجاعه ... شكرا مش محتاجه مساعده

 ثم ذهبت تبحث عليه واخيرا وقعت عيناها عليه تسارعت دقات قلبها بشده حاولت التماسك واقتربت اكثر منه قائله بارتباك وخوف ... ادهم



الفصل السابع ...... 


التفت بصمت حتي اتسعت عيناه بصدمه لا يصدق ما يري هل هذا حلم ام حقيقيه لا بالفعل انا اتخيلها كالعاده 


اقتربت منه بهدوء ونظرت له بابتسامه قائله ... وحشتني اووووووي ثم حضنته بشده 


مازال مصدوم غير مستوعب لا يعرف هذا حقيقي ام خيال  


ابتعدت عنه ونظرت في عيونه بحب ثم قرصته في أنفه بمرح وقالت بابتسامه ... ها لسه مصدوم 


اخذها في حضنه بلهفه ليبكي رغم عنه شعر واكنه الزمن توقف عندما حضنها حضنها اكثر كاد يكسر ضلوعها 

دفنت أنفاسها في حضنه ثم بكت اكثر 

وبعد ولحظات .... 

تحدث بلهفه ... قوليلي اني مبحلمش ثم أبعدها عن حضنه وامسك وجها بيده وقال .. انتي حقيقي موجوده يعني انا مبتخيلش 

تحدثت بحزن .... انا موجوده دايما معاك موجوده في عز وجعك صدقني موجوده قصادك علطول 

تحدث بعدم فهم .. موجوده معايا ازاي يعني 

تحدثت بحب ... قصدي موجوده في كل دقه من قلبك 


تحدث بحب .. انا في لحظه نسيت كل جروحي وألمي مجرد نظره منك انتي بتعمليلي ايه عشان اضعف قدامك وانسي كل اللي عملتيه في ثواني  


تحدثت بحب ... تعرف اكتر حاجه وحشتني فيك ايه نظره الحب اللي بشوفها في عنيك ليا بجد ببقي حاسه اني طايره من السعاده . فهي متعوده دائما ع نظرته الغاضبه 


تحدث بألم .. طب ليه بعدتي 


شعرت بالارتباك لاتعرف ماذا تقول ثم

حاولت التهرب من سواله قائله ... طب نطلع من المكان القذر دا الاول 


ثم تحدث بغضب .. وانتي ازاي تدخلي المكان دا وبالفستان دا كمان 


تحدثت بابتسامه ... انا عشانك ادخل اي مكان وصدقني كنت مجبره ادخل قبل ما حضرتك تسكر ثم امكست يده وقالت بحزن ليه بتيجي المكان دا المقرف دا 

قال بحزن ... كنت باجي عشان انسي ومع ذلك مكنتش بنساكي ولا لحظه 

تحدثت برجاء ... ارجوك يا ادهم اوعدني متجيش المكان دا تاني 

تحدث بسعاده ... اوعدك طول ما انتي جنبي عمري ما هفكر فيه 

تحدثت بألم ... حتي لو مكنتش جنبك متجيش تاني عشان خاطري 

أمسك يدها وقال ... اوعديني الاول متسبنيش تاني اوعديني تفضلي جنبي طول العمر 


تصمت بحزن لا تعرف ماذا تفعل تذهب وتتركه ام تذهب معه وتنسي كل شي ولكن حبها ليه كان اقوي من اي شيا اخر حتي قررت انا تذهب معه فهي لا تقدر ع العيش من بعده بدأت تتنفسه عشقا ..... 

ثم تحدثت ... اوعدك يا حبيبي هفضل جنبك علطول 


طبع قبله على جبينها برقه وقال بحب ..... طب يلا بينا


..................


في فيلا ادهم التهامي .....المساء ....

 

دلفت الغرفه والخوف يسيطر عليها قائله .. نعم يا مدام نهله 

تحدثت نهله .. رهف فين مش باينه من الصبح 

هنا بخوف ... رهف نايمه من ساعه ما جينا من عند الدكتور اصل قاللها متمشيش ع كتير ع رجليها 

نهله ... طيب خلاص روحي شوفي شغلك 


وبعد وقت قصير 

 دلف ادهم متمسك بيدي رهف ويضحكان سويا كانت السعاده تغمرهم 


نهضت بفزع باعين مصدومه ونظرات غاضبه 


تحدث ادهم ... خالتو حبيبتي ثم اقترب منها وحضنها . قائلا ... ميرنا رجعتلي اكيد انتي كمان مش مصدقه 


مازالت تنظر لها بغضب شديد قائله لنفسها .. دا انتي طلعتي مش ساهله أما وريتك يا رهف 


تنظر لها بخوف وارتباك شديد ولكن تفاجات من قربها لها وتحضنها قائله بمكر ... ميرنا حبيبتي وحشتني بجد فرحت اوي اني شوفتك 


أمسك يد رهف قائلا ... عن اذنك ياخالتو ابقوا كملو كلام الصبح عشان عندي اسئله كتيره لي ميرنا ومش قادر اصبر 

ابتسمت بخبث وقالت ... ماشي يا حبيبي المهم تكون مبسوط يلا تصبحوا علي خير 

ونظرت لي رهف بتوعد ثم ذهبت 


ذهبوا لي غرفتهم 


اقترب منها وحضنها بشده قائلا .... بجد النهارده اسعد ايام حياتي عشان حياتي رجعتلي من تاني، بس بعد ما عذبتني شهر 


قالت بحزن ... انا اسفه يا ادهم كنت غبيه فعلا لما فكرت اسيبك  

تحدث ادهم ... طب ممكن تحكيلي كل حاجه وليه سبتيني 


تنهدت بحيره تسال نفسها تصارحه بالحقيقه ام تصمت قررت الصمت لأجل أن لا تفقده ثانيا 

ثم قالت بحزن ... مكنتش لسه حبيتك وبعدين انت اجبرتني ع الجواز ودا اللي خلاني اخاف منك واطفش 


ادهم بحب ... اممممم مكنتيش بتحبيني طيب ودلوقتي  

شعرت بالخجل الشديد ثم تحدثت بحب ... دلوقتي بموت فيك  

تحدثت بحب .. انا اللي بموت فيكي واقترب منها أكثر ليخدها في حضنه ثم بدأ يقبلها بعنف 

ابتعدت عنه قائله ... ادهم ممكن ننام بقي 

تحدث ... ليه ما كنا كويسين 

تذكرت بأنها ليست زوجته كما قالت لها نهله 

قالت ... طب ممكن تديني فرصه اخد عليك عشان بجد لسه محرجه منك 

نظر لها بخيبة أمل 

تحدثت بحزن ... ارجوك افهمني 

ابتسم براحه ثم ملس ع شعرها بحنيه قائلا ... ولا يهمك المهم انك في حضني دا يكفيني ، يلا ننام 

..................


في الصباح 

هنا .. صباح الخير يا مدام نهله تحبي اجهزلك الفطار دلوقتي 

نظرت لها بغضب وقالت ... معقوله رهف نايمه كل دا 

شعرت بالتوتر والخوف ثم اخفضت رأسها أرضا 

تحدثت ببرود .. ايه سكتي ليه ولا مبقتيش لاقيه كلام تألفيه 

ثم دلف ادهم وبجواره رهف ... 

تحدث ادهم بسعاده ... صباح الخير يا خالتو 


التفتت هنا بصدمه لا تصدق ما تري ولكنها فرحت كثيرا لصديقتها

نظرت لها رهف بابتسامه 


تحدثت نهله ... صباح النور  


ذهبت هنا 

ثم استأذنت رهف منهم وذهبت لكي تشوف هنا


دلفت المطبخ ثم اقتربت من هنا وحضنتها بسعاده لا توصف ولا تحكي 

ثم قالت ... مبسوطه اوي يا هنا اكتشفت الحياة من غيره مكنتش حياة 


تحدثت هنا بفرح ... بجد فرحتلك اوي يا حبيبتي ربنا يسعدكم دايما ، بس مدام نهله سألت عليكي كتير وتقريبا كانت علم برجوعك لي ادهم حتي سألتني انا كمان وكدبت عليها ربنا يستر بقي المهم حاسبي منها شكلها من امبارح عايزه تولع في البيت  

شعرت بالخوف وقالت ... ربنا يستر انا خايفه تقول لي ادهم حقيقتي وساعتها هو اللي هيسيبني

 

هنا ... ادهم بيه حبك من كل قلبه وشوفتي بنفسك كانت حالته عامله ازاي لما سبتيه ادهم بيه مش من النوع اللي بيهتم بالمظاهر خليكي واثقه في نفسك 


ثم دلفت نهله قائله بضيق ... ميرنا ممكن تحصليني علي اوضتي عيزاكي وبسرعه

شعرت بالتوتر ثم قالت ... حاضر يا مدام نهله جايه


خرجت رهف من المطبخ وعلامات الخوف ع وجها تتجه نحو غرفة نهله 

ثم امسكها بسرعه واخدها في حضنه قائلا ... كنتي فين بجد وحشتيني اوي 

شعرت بالخجل تلتفت حولها بخوف قائله .. ادهم سيبني ممكن حد يشوفنا 

تحدث ادهم ... ما يشوفوا انتي مراتي 

تحدثت ... بس انا هتحرج جدا لو حد شافنا وانت عارف 

بعد عنها قائلا ... يادي ام الإحراج دا هو ملوش أهل يسألو عليه ويبعد عن حياتنا بقي 

ضحكت بشده ثم قالت بجديه ... ادهم كنت عايزه أسألك ع حاجه 

بصلها بعدم فهم قائلا ... اسالي 

ثم تحدثت رهف .... انت بجد مبتهتمش بالمظاهر  

تحدث ادهم .. المظاهر دي كلام فاضي اهم حاجه اللي جوا يكون نضيف ودا اللي خلاني احبك بس ليه بتسالي 


 ثم تذكرت نهله قائله ... مدام نهله عيزاني بجد نسيت اوي عن اذنك هروح اشوفها 

تحدث ادهم ... ماشي يا حبيبتي متتأخريش طيب عشان بتوحشيني كل لحظه 

ابتسمت بحب قائله ... حاضر 

................... ...


دلفت رهف الغرفه بعد ما اخدت الأذن منها بالدخول  

تشعر بالقلق شحب لون وجها من نظره نهله لها 


تحدثت نهله بخبث .... تعالي يا ... بجد لسه محتاره اقولك ايه يا رهف ولا يا مدام ميرنا 

تحدثت رهف بحزن ... اللي يعجبك حضرتك يامدام نهله 

تحدثت ببرود ... بس لعبتيها صح وطلعتي مش سهله 

تسمع احاديثها التي تؤلمها وتصمت 

تحدثت نهله بضيق ... لما لقيتي نفسك هتطلع من البيت روحتي ومثلتي الحب ع ادهم عشان حضرتك تبقي الهانم صاحبه العز 

تحدثت رهف والدموع تملأ عينيها قائله .. والله ابدا انا عملت كدا عشان حبيته 

تحدثت نهله بانفعال ... وانتي مين اصلا عشان تحبي ادهم ، انت مجرد حتت بت جبناكي من الشوارع ، ميرنا دي انا اللي عملتها واظن انا اللي اتحكم فيها وتنفذي كلامي بالحرف 

مازالت تشعر بالانكسار لا تقدر ع مواجهتها 


تحدثت نهله ... هتكتبي رساله لي ادهم وبعدين تبعدي عن حياتنا 

نظرت لها بصدمه كاد قلبها يتوقف ثم قالت بتوسل ارجوكي يا مدام نهله انا وعدته مبعدش عنه تاني انا مقدرش اتخيل حياتي من غيره ثم مسحت دموعها قائله سامحني بس مش هقدر اعمل اللي بتطلبيه مني . .





الفصل الثامن ........والناسع


ابتسمت بخبث ثم جلست حاطه رجل ع رجل قائله .... تمام انتي اللي جبتيه لنفسك ومتجيش تلوميني في اللي هيحصل 

ترغرغت عيناها بالدموع قائله ... ارجوكي يامدام نهله انا هقوله كل الحقيقه بس متعمليش كدا ليه عايزه تبعديني عنه وأقسملك بالله انا بحبه ومقدرش اتخيل حياتي من غيره

نهضت بانفعال قائله ... انتي واحده طماعه عيزاه بس عشان فلوسه ومتمثليش عليا لانك مهما قولتي مش هصدقك يا توافقي وتمشي بكرامتك يا تستحملي كل اللي يجرالك 

ابتسمت بوجع قائله ... ماشي اعملي اللي عندك انا متاكده وواثقه جدا في ادهم مستحيل يتخلي عني 


صدمت نهله لم تتوقع ردها 

ثم طرق الباب ودلف ادهم قائلا ..... مش كفايه كده ياخالتو عشان انا ميرنا خارجين 

ابتسمت بخبث قائله ... ومالو ياحبيبي اخرجوا واتبسطو ياعالم الايام مخبيه ايه ليكم ثم رمقتها نظرات غاضبه 

نظرت لها بتوتر شديد كاد قلبها يتوقف 

تحدث باستغراب قائلا ... اكيد مخبيه لينا كل خير عن اذنك يا خالتو ثم ذهبوا سويا

..................

دلفت المطبخ قائله بغضب ... هنا 

نهضت بفزع قائله ... مدام نهله 

تحدثت نهله بمكر ..... انتي عارفه انا المفروض اطردك عشان كدبتي عليا بس اشفقت ع والدك عمي حسن راجل غلبان وصاحب مرض ممكن يموت فيها 

بكت بخوف قائله بتوسل ... ارجوكي يامدام نهله سامحيني والله ما هتتقرر تاني 

نهله ... اسامحك بس بشرط هتقولي لي ادهم كل اللي اقولك عليه بالحرف 

شعرت بالألم فهي تعلم مقصد كلامها عن رهف 

تحدثت بتردد ... هعمل كل اللي تقوليه بس بلاش تأذي رهف والله هي بتحب ادهم بيه 

تحدثت بانفعال .... قرري يا رهف يا والدك الغلبان اللي ممكن يروح فيها وبذات لما يعرف انتي السبب دا غير اني هلبسك قضيه سرقه مجوهراتي 

اقتربت منها بسرعه أمسكت يدها قائله .. ابوس ايدك يامدام متعمليش معانا كدا ابويا عنده القلب وميستحملش ورهف ملهاش حد غيري مقدرش اخونها 

تحدثت بضيق ... طيب براحتك بقي استحملي اللي يحصلك انتي وابوكي عشان متخونيش رهف هسيبك تفكري برضوا ....... 

................. 

اوقف سيارته أمام محمل مجوهرات الماس فخم

تحدثت بعدم فهم ... احنا جينا هنا ليه 

تحدثت ادهم بحب ... جينا هنا عشان تختاري بنفسك اللي يعجبك كل اللي المجوهرات اللي تعجبك شاوري عليها بس 

دمعت عينيها بفرحه قائله ... بجد مبيفرقش معايا الحاجات دي انت بالنسبالي مجوهرات العالم بأكمله 

تحدث بسعاده ... انا بحاول اعمل اي حاجه تسعدك قوليلي ع كل اللي بيفرحك وانا أنقذه 

ابتسمت برقه ثم قالت ... وكل اللي يفرحني وجودك جنبي 

تحدث بابتسامه ... وانا هفضل جنبك مهما حصل المهم تعالي اختاري حتي الأقل خاتم الزواج 

تنهدت بحزن عندما تذكرت الزواج ثم قالت بارتباك ... طب ممكن نأجل موضوع الخاتم دا عشان عايزه اقولك موضوع مهم جدا 

تحدث ادهم بجديه .... نجيب الخاتم الاول وبعدين قولي اللي نفسك فيه انزلي يلا 

تحدثت بألم شديد ... ادهم اسمعني الاول 

نزل من سيارته ثم اخدها ودلفوا المحل سويا بالفعل جبلها خاتم الماس رقيقه جدا وقبل ما ترتدي الخاتم ركع لها وسط الجميع في محل المجوهرات 

 تحدث ادهم بحب ... انا عارف لسه بتقولي عليا مجنون عشان حبيتك واتجوزتك في نفس اليوم وفعلا انا كنت زي المجنون لما شوفتك وقربت منك بجد مكنتش متخيل تبعدي عن نظري لحظه ، اقترب منها ثم لبسها الخاتم بحب قائلا ... بحبك .. 

إن لم تكن انت حبيبي فلا اريد الحب بكل معانيه 

إن لم تكن انتي نصيبي فلا اريد الحياة بأكملها 


نظرت له بعدم استعياب لا تصدق مما تراه ثم بكت من شدة الفرحه قائله .. وانا بموت فيك ثم حضنته بشده قائله ارجوك اوعي تسيبني انا اموت من غيرك

ملس ع شعرها بحنيه ثم أبعدها عنه ونظر في عينيها بحب قائلا ... مستحيل اسيبك انتي روحي ومستحيل اتخلي عن روحي 

كانت الانظار عليهم من الجميع بسعاده 

.................

في المساء 

يدخلان بيد متمسكه بيد الآخر وصوت رنين القلب يعلي كانت السعاده تغمرهم 

تحدث ادهم ... مفيش حد صاحي شكلهم نامو ثم غمز لها بمرح قائلا ... احسن حاجه عملوها عشان نطلع احنا 

ابتسمت له بخجل قائلا .. طب يلا عشان عايزه انام جدا 

؟...............

في الصباح الباكر 


تجلس على مائدة الطعام تنتظرهم بغضب شديد 

ثم تفاجات بادهم يقبل رأسها بحب قائلا .... صباح الخير يا خالتو 

تحدثت بابتسامه قائله .... صباح النور ياروح خالتو امال ميرنا فين منزلتش معاك ليه 

تحدثت ادهم وهو يتناول طعامه ... لسه نايمه 

لعمت عينيها بفرحه ثم قالت لنفسها وجه الوقت اللي تنامي في الشارع ثم قالت ... احم ادهم .....................

................

نزلت الدرج تبحث عن هنا بنظراتها لكن وجدت ادهم كالثور الهائج ينظر لها بغضب وايضا نهله التي كانت تنظر لها بابتسامه ساخره 

اقتربت منه بخوف وقالت ... ادهم 

امسكها من دراعها بقوه قائلا ... اوعي تكوني فاكره اني معرفش حقيقتك كنت عارف انك رهف الخادمه ومع ذلك سامحتك قولت هسيبها هي تعترفلي بنفسها لكن اللي سمعته دا لو طلع صح مش هرحمك يارهف 

نظرت له بصدمه كاد قلبها يتوقف من النبض قائله ... مكنتش قادره اواجهك واقولك كنت خايفه تسيبني لما تعرف انا رهف الخادمه ، ادهم صدقني كنت محتاجه شويه وقت وكنت هقولك كل حاجه ارجوك تصدقني عارفه اني كدبت عليك  

نظر لها بألم ثم قال ... ياريتك كنت كدابه بس بس انتي طلعتي خاينه وطماعه    

نظرت له بصدمه لم تفهم ماذا يقصد قائله ... انت بتقول ايه  

صرخ باعلي صوته باسم هنا ...

ثم دلفت هنا بحزن قائله ... ايوا يا ادهم بيه 

تحدث ادهم ... قوليلها اللي قولتيه من شويه عشان متحاولش تنكر وتكدب تاني

تحدثت هنا بألم شديد قالت ... رهف مكنتش عيزاك تعرف حقيقتها عشان كانت مخططه تسرقك كانت بتمثل الحب عليك عشان طمعانه فيك من زمان ولما جتلها الفرصه وافقت تبقي ميرنا عشان تحبها وتقدر تستغلك


كانت تسمع احاديثهم كالصاعقة لها لا تصدق هنا صديقه عمرها تقول هذا 

اغمض عيناه بألم يتذكر كل كلامهم 

فلاش باااااك 

نهله .... ادهم انا خبيت عليك حقيقة ميرنا ولازم تعرف 

ادهم بجديه ... عارف ياخالتو 

نظرت بصدمه .. عارف ايه 

تحدث ادهم ... عارف ميرنا رهف بس معرفتش غير لما راحتلي البار اتاكدت أنها رهف بس مستني هي تعترفلي بنفسها 

تحدثت بغضب ... وانت موافق على كدا 

تحدث ادهم ... تقصدي ايه 

نهله بانفعال قائله .. موافق ميراتك تبقي خادمه 

تحدث ادهم ببرود ... موافق طبعا اناميهمنيش خادمه أو لا المهم أني بحبها وهي بتحبني 

ثم قالت بخبث ... بس هي كدابه وهتعرف دلوقتي بنفسك 

ثم نهضت من مكانها ثواني واراجعه 

بعد لحظات دلفت نهله برفقها هنا ايضا 

تحدث نهله ... قولي لي ادهم كل اللي تعرفيه عن رهف

بااااااك ...... 

فتح عينه وقلبه يشتعل نار 

يصرخ عليها قائلا ... انطقي ليه عملتي كدا انا كنت بخطط ازاي اسعدك وانتي بتخططي تسرقيني ثم صفعها بقوه 

وأكمل حاديثه ... عرفت انك رهف الخادمه و سامحتك ثم صفعها ثانيا وتابع لكن تطلعي خاينه وطماعه وتستغلي حبي ليكي عشان تسرقيني ثم صفعها أكثر تنهد بحزن يكتم أنفاسه يشعر بألم شديد قائلا ... امشي اطلعي برا قبل ما اقتلك ............

لم تكن خادمتي فقط .....


الفصل التاسع ....

ليتك تدرك معني الفوضى بداخلي

ليتك تدرك كم من وجع تسببت به

ليتك تدرك كم من ألم آذاني وكم من وجع كسرني

لكنك لم كنت تدرك بشئ ......

نهضت بوجع تنزف من أنفها من أثر صفعاته

ولكنها كانت لا تشعر بألم جروحها أكثر ما كانت تشعر به قلبها الذي تحطم

تحدثت بألم شديد ... ادهم

نظر لها بوجع عليها لم يتحمل رؤيتها وهي تنزف كان يلعن نفسه بما فعل بها . نعم رغم كل ما فعلته لسه قلبه يعشقها ..ثم لعن نفسه أكثر ع هذا الاحساس وقال بغضب ... انتي شكلك مبتفهميش هتغوري في داهيه ولا اخرجك بطريقتي يازباله

مازالت مستمرة تسمع كلماته التي تدبحها ولكن لم تهتم لتقول لي نفسها المهم يسمعني الاول قائله ... ممكن تسمعني انا من حقي أدافع عن نفسي وانت حكمت عليا من غير ما تسمعني فأرجوك تسمعني

ابتسم بسخرية قائلا ... حقك لا بجد لسه ليكي عين تتكلمي ثم امسكها من يدها وضغط عليها بقوه حتي تشعر بالألم لكن الألم بالداخل كان أكبر ثم تابع ودفشها أرضا قائلا ... وانا مش عايز اسمعك

حاولت تتماسك وتنهض من مكانها بألم ثم نظرت له بخيبه أمل خلعت خااتمها وقالت بوجع .... خليك فاكر اليوم دا يا ادهم انا حاولت ادافع عن نفسي وانت حاولت انك متسمعش والخاتم دا مبقاش من حقي تركت الخاتم وثم ذهبت 

..............

يا لكي من قاسية سرقت قلبي لكي تفعلي كل ما يحلو لك يا لكي من انانيه تؤلمي قلبي ببساطه وتذهبي

ليتك لم تدخلي حياتي .....

ذهب لي غرفته يمسك دماغه بيده من الوجع لا يتحمل فكره وجودها بقي مستحيل صرخ باعلي صوته لكي يرتاح قائلا لنفسه .... ليه سبتها تضيع من ايديك مره ثانيه كان ممكن اسامحها كان ممكن تتغير أو ممكن تحبني لا دي متستهلش حبي ليها دي حتت خادمه حاولت خداعي لتسرقني مستحيل اسامحها ثم تنهد بوجع يقتله قائلا ... وممكن تكون مظلومه لا لو مظلومه مكنتش هنا اعز صديقه لها تقول ما قالته لي

...............

أهدي ياقلبي كفاك ألم فمن كنت تنبض له هو من ألمك

أهدي ياقلبي كفاك وجع فقد اكتفيت

تمشي في الشارع كالجسد بدون روح كانت لا تفكر الي اين تذهب كل تفكيرها بمن رفض الإستماع إليها تسال نفسها اكيد ليه عذر من اللي سمعه منهم بس كان يسمعني حتي

تعبت كثيرا من كثر المشي ثم جلست علي المقاعد ثم صعب عليها نفسها فهي شافت اوجاع كتير منذ وفاة والداها ووالدتها الي ذلك اليوم الملعون

بعد معاناتها الكثره قررت ترجع لي صاحب البيت الذي كانت تعيش فيه مع جدها تترجاه يرجع البيت لها

اقتربت من شارع بيتها

ثم شافتها جارتها والتي تدعي مديحه

اقتربت منها بلهفه ثم اخدتها في حضنها قائله ... كنت فين كل المده دي بجد البيت وحش من غيرك

تحدثت بتعب ... شكرا ليكي يا طنط مديحه عن اذنك

أمسكت يدها مسرعا قائله ... تعالي معايا دا انتي حكايتك حكايه لم تعرفي مش هتصدقي

......................

دلفت هنا غرفه نهله والدموع تنهمر من عينيها قائله ... حرام عليكي يا مدام نهله رهف ملهاش حد هتروح فين

نظرت لها ببرود قائله ... وانا اعملك ايه ما تتحرق

تحدث بانفعال ... يبقي لازم نتحرق كلنا وانا هقول لي ادهم بيه كل الحقيقه

نهضت بانفعال لتصفعها بقوه قائله .... انتي اتجننتي نسيتي نفسك بتكلمي مين، لو عايزه تروحي تقولي لي ادهم روحي

وشوفي ادهم هيعمل ايه فيكي انتي وابوكي مش بعيد يدفنكي عايشه

شعرت بالخوف ولكنها تراجعت

........................

كانت تغرق في النوم من شدة تعبها ثم تتقلب لتسمع صوت هادئ يقول ... هي هتفضل نايمه كدا كتير

مديحه ... يا حرام شكلها تعبانه جدا سيبها نايمه ينوبك ثواب يابني

تحدث ذلك الصوت ... انا جاي اشوف شغلي ياست انتي مش فاضي

ثم دلف زوج مديحه قائلا ... بقولك ايه متقرفناش اهي البت عندك خدها وامشي

تحدث بفرح ... احسن حاجه قولتها من ساعه ما شوفتك

زوج مديحه بنظره قرف ... كتكم نيله في اشكالكم

تحدث .... حضرتك فهمتني غلط انا محامي وليا شغل معاها

مديحه بفضول ... شغل ايه دا يابني ماتعرفنا رهف بنتنا برضوا

نهضت من نومها قائله بغضب ... في ايه رغي رغي صدعتوني

تحدث ... احنا اسفين ، انا المحامي احمد فخري

وجيتلك كتير بس كنتي مختفيه لحد لما عرفت انك رجعتي جيتلك عشان حضرتك معطله شغلي بقالك شهور

نظرت له بعدم فهم قائله. ... شغل ايه انا مش فاهمه من حضرتك حاجه

تحدث بابتسامه ... هتفهمي كل حاجه بس ممكن تيجي معايا الاول

.......................

مازال يجلس في غرفته بوجه شاحب اللون

يتحدث بتعب ... ادخل

دلفت نهله ثم اقتربت منه قائله بحزن .... ادهم هترجع تاني لحالتك القديمه وبسبب وحده هي مافرقش معاها وجعك دا اعقل يا ادهم مكنتش حتت بت خادمه تعمل فيك كدا

لم تكن خادمتي فقط بل كانت محبوبتي التى طعنتني باقوي ما عندها ورحلت

لم تكن خادمتي فقط بل كانت ملكتي الجميله التي تسببت بدمار مملكتي برحيلها

اقترب منها مسرعا قائلا بوجع ... ارجوكي يا خالتو قوليلي كنتوا بتكدبوا عليا قوليلي اني ظلمتها قولي حاجه خلي قلبي يهدأ

صدمت نهله بكلامه لم تستوعب يحبها للدرجه دي

ثم تحدثت بحزن عليه قائله ..... خلاص يا ادهم انساها بقي وعيش حياتك من جديد، طب اقولك انت لازم تتجوز عشان دي الطريقه الوحيده اللي تنسيك رهف ها قولت ايه


تحدث بألم ... اللي تشوفيه ياخالتو مبقاش يهمني


-------------------------------------------------------------------------


لم تكن خادمتي فقط .....

الفصل العاشر .....

تحدثت رهف بانفعال ... اجي معاك فين ياجدع انت

تحدث احمد بغضب ... حضرتك هتفهمي كل حاجه هنروح المكتب عندي وتستلمي كل ميراثك من جدك

نهضت بصدمه قائله ... ميراث ايه

احمد ... ميراثك من جدك قوفيق بيه

تحدثت بجديه ... بس انا عارفه جدي مكنش عنده اي ورث اكيد انت جيت العنوان الغلط

تدخلت مديحه قائله بغضب .. غلط ايه يابنتي الراجل بيقول اسم جدك توفيق حد يرفض النعمه

زوج مديحه بيجز على سنانه بغضب قائلا .... انتي مش وش نعمه بت فقر صحيح

تحدث احمد بانفعال .. ممكن تهدو يجماعه ثواني ثم نظر لي رهف قائلا . انسه رهف ممكن تسمعيني للآخر ، اولا في أوراق تثبت كلامي وهتشوفيهم بنفسك ثانيا توفيق بيه كان عنده مشاكل مع اخواته وتمت قطع العلاقه بينهم وطبعا حدك مكنش اخد ورثه بس ورثه كان محفوظ لحد الان


تحدثت رهف باستغراب .. بس جدي عمره ما جبلي حكايه الورث دي ولو فعلا كلامك صحيح ايه اللي يجبر جدي يعيش في الفقر ويتخلي عن ورثه

شعر بالارتباك قائلا ... انا كلمت توفيق بيع قبل وفاته عشان يستلم ورثه بس هو رفض ورفض يتكلم معايا تاني

تحدثت بحزن ... طالما جدي رفض انا كمان هرفض

تحدثت مديحه بانفعال ... انتي اتجننتي يارهف حد يقول للنعمه لا

تحدثت بحزن ... ارجوكم سبوني براحتي متذودوش وجعي كفايا اللي انا فيه وشكرا ليكي يا طنط مديحه ع اللي عملتيه معايا

تحدث زوج مديحه بضيق ... وياريته طمر فيكي

نظرت لهم بحزن ثم استأذنت ورحلت

تنهد بتعب ثم قال ... هو يوم باين من أوله

ثم اخرج احمد هاتفه وطلب احدهم

تحدث احمد بخوف ... رفضت

.... يعني ايه رفضت امال انا جايبك ليه

احمد ... حاولت أقنعها كتير بس

..... احمد انا مش عاوز اعزار البت دي لازم توافق والا وديني ما هرحمك ثم اغلق المكلمه

....................

في مكان شعبي ينتظر في سيارته

يسأل نفسه بحيره

انا ايه اللي جابني هنا معقول هنسي اللي عملته فيا وارجع احن ليها من تاني، ثم رن هاتفه

تحدث ادهم ... ايوا يا خالتو

نهله بغضب قائله ... ايه يا ادهم انت فين كل دا انا مش قولتلك الصبح جايلنا ضيوف

تحدث ادهم بمكر ... ضيوف ايه دلوقتي انا مشغول ياخالتو خليهم يجوا بكره دا لو عندهم دم ميجوش تاني

تحدثت بانفعال ... مينفعش يا ادهم اسمع كلامي وتعالي شوف البت قمر هتعجبك اوي

ثم رأها تخرج من البيت، ليشعر بالألم ينهش في قلبه ، لكن كانت وحشته أيضا كان يريد أن يخدها في حضنه ثم فاق من شروده تحدث بسرعه ... ايوه خالتو هحاول اخلص واجي بدري عن اذنك...... اغلق هاتفه ثم انطلق بسيارته

يتبعها بهدوء

................

نزلت الشارع

كانت تبحث عن عمل لها

وبعد فتره طويله من البحث اتشتغلت جرسون في مطعم

دلفت غرفه مدير المطعم ... قائله السلام عليكم انا رهف جايه للشغل

نظر لها بخبث يقول لنفسه . ايه الجمال دا شكلها هتحلو ثم تحدث بمكر ... انا معنديش مانع ممكن تبدأي شغل من دلوقتي ثم نظر بطمع ع جسدها

فرحت كثيرا ثم قالت ... شكرا ليك ثم ذهبت للعمل

اقتربت منها فتاة بنفس عمرها

تحدثت بمرح ... انا مي ومتخافيش انا معاكي عشان شيفاكي قلقانه من ساعه من جيتي

تحدثت رهف براحه ... وانا رهف لا ابدا انا متعوده ع كدا

مي بابتسامه قائله ... بجد مبسوطه اوي لما المدير وافق المهم تعالي هفهمك ع كل نظام شغلنا

.................

مازال ينتظرها في سيارته

ثم قال بزهق ... بتعمل ايه كل دا في المطعم ثم سرح بشك انها بتشتغل في المطعم

جز ع سنانه بغضب قائلا ... وانا مالي ما تتحرق ثم تحرك بسيارته بغضب

.........................

في فيلا ادهم


دلف ادهم بانفعال مازال حزين عليها بل مازال يحبها أكثر كأنها لم تفعل شيا

ثم صدم بالضيوف يجلسون في الصالون مع خالته نهله

قال لنفسه انتوا لسه قاعدين انا ناقصكم انتوا كمان ثم زفر بضيق

نهضت نهله بفرح قائله ... اهو ادهم وصل ثم نظرت له بغضب وقالت ... تعالي يا ادهم اكيد انت متعرفش مدام فريده من أكثر الشخصيات اللي بحبها و بتعامل معاها في الشغل وبنتها الجميله كارما

اقترب ادهم قائلا ... اهلا وسهلا ثم جلس بعدم بمالاة حاطط رجل ع رجل

نظرت له باعجاب كارما كانت تتمناه يكون لها

تحدثت فريده ... اهلا بيك يا ادهم بعتذر منك لو كنا عطلناك عن شغلك وجيت عشانا ثم نظرت لي بنتها بمكر

فهم ادهم نبرة حديثها قائلا ... وانا مبعطلش شغلي عشان حد كان عندي وقت فاضي مش اكتر

صدمت فريده طبعا كانت متوقعه رد عكس دا ثم قالت بضيق ... ع العموم فرصه سعيده تستأذن احنا بقي

نظرت له نهله بغضب قالت ... لسه بدري دا حتي ادهم لسه جاي

تحدثت فريده ... لا تتعوض المره الجايه الايام بينا جايه كتير ونظرت لي ادهم بضيق

بالفعل ذهبت فريده وبنتها

هتف ادهم قائلا .. يلا في داهيه

اقتربت نهله بانفعال ... ادهم انت اكيد اتجننت انت احرجت الست كدا يا ادهم البنت زي القمر ومحترمه وبنت ناس وبعدين انا اخدت رايك الاول قولتلي اللي تشوفيه ياخالتو

زفر بضيق شديد ثم تحدث بعدم اهتمام ... خالتو بجد تعبان وعايز أنام عن اذنك

. ..................

في المساء في المطعم بعد انتهاء العمل

كانت تغير ملابس الشغل ثم نظرت لي رهف لاحظت عليها بأنها قلقانه من شئ اقتربت منها ثم قالت ... مالك يارهف مش هتغيري عشان نمشي

تحدثت رهف بحزن ... لا انا هفضل الليله دي هنا قولت للمدير ووافق ربنا يخليه انسان محترم

صدمت مي ثم قالت ... مين دا اللي محترم انتي بس غلبانه وبعدين ليه هتنامي هنا

تحدثت بانكسار ... معنديش بيت

شعرت بالحزن عليها ثم قالت ... طب يلا غيري ملابس الشغل عشان هتيجي معايا انا مستحيل اسيبك هنا

تحدثت رهف .. شكرا ليكي يامي بس انا هفضل هنا مش عايزه اعملك مشاكل

مي تحدثت برفض ... مشاكل ايه يابنتي يلا هتيجي معايا ومتقوليش لا انتي متعرفيش الناس اللي هنا وحشه اد ايه انا بشتغل هنا من سنين وعرفاهم كويس

شعرت بالخوف من كلامها ثم بعد تفكير طويل قررت الذهاب معها

..........................

في بيت مي

دلفت مي قائله بمرح ... ادخلي يا رهف متتكسفيش

دلفت رهف بتوتر قالت ... شكرا ليكي يا مي مكنتش عارفه ايه اللي هيحصلي لو فضلت هناك

قالت مي بابتسامه ... هتفضلي تشكريني كدا علطول انا بدأت ازهق ثم ضحكت قائله .. يابنتي احنا بقينا صحاب خلاص ومفيش كلمه شكر دي بينا ولا انتي لسه مش بتعتبريني صديقتك

ابتسمت رهف قائله ... متقوليش كدا انا مش بس بعتبرك صديقتي انتي وقفتي جنبي وساعدتيني

ثم خرج اخوها الكبير محمد قائلا .. بتكلمي مين يابت انتي شكلك اتجننتي ثم تفاجأ بوجود رهف

تحدثت مي ... دا محمد اخويا اللي مجنني

شعرت بالاحراج فهي كانت لا تعلم بوجود اخوها

اقترب منها بنظره إعجاب قائلا ... طب متقوليش في ضيوف

تحدثت مي ... اولا مي مش غريبه وهي هتفضل معانا كام يوم وبعدين فين ماما

تحدث وهو مازال ينظر لها بإعجاب ... ها ماما في المطبخ

تحدثت مي ... تعالي يا رهف اعرفك ع ماما

دلفوا المطبخ سويا ثم قالت مي .... ست الكل بتعملي ايه

التفتت لها بابتسامه ثم نظرت لي رهف باستغراب

تحدثت مي ... ماما اعرفك ع صديقتي رهف معايا في الشغل وحصلها شويه مشاكل هتفضلي معانا هنا كام يوم لو معندكيش مانع

تحدثت امينه والدة مي بابتسامه ... لا طبعا معنديش مانع ثم التفتت لي رهف قائله ... انتي تنورينا يابنتي وعيزاكي تعتبري دا بيتك وانا زي والدتك

اقتربت رهف منها ثم حضنتها بفرح قائله ... شكرا ليكي بجد ليا الشرف ......

......................

صباح يوما جديد

في المطعم

دلف المطعم وانظاره عليها في كل اتجاه فهو يشعر بالاشتياق لها يريد ان يراها فقط

ثم جلس ومازال يبحث عنها

اقتربت منه مي قائله .. اهلا وسهلا يافندم حضرتك تطلب ايه

لم يهتم بها حينما وقعت عيناه عليها وهي تقدم القهوه لي أحدهم ............





جزين ١١ و ١٢ 

 


الفصل الحادي عشر ...

ينظر لها بحب كاد ان يأخذها في حضنه ليهدا قلبه قليلا لكن كبريائه منعه من ذلك ثم تنهد بحيره

تحدثت مي بزهق ... يافندم حضرتك مقلتش طلبك بقالي كتير وافقه

بعد مده انتبه عليها قائلا ... ها لحظه ثم فتح المنيو قائلا .. عايز قهوه ساده

تحدثت مي ... تمام طب والأكل

تحدث ادهم بغيظ ... قولت قهوه بس ولا عندك مانع

تحدثت مي باستغراب ... معنديش مانع بس حضرتك دا مطعم مش كافيه

تحدث ادهم بانفعال ... غوري هاتيلي القهوه والا اطربالك المكان دا ع دماغك

ذهبت مي غاضبه تلعنه قائله ... مفكر نفسه مين دا انساس معندوش زوق صح

اقتربت رهف منها قائله ... مالك يابنتي بتكلمي نفسك

تحدثت مي ... لا مفيش بس في واحد مستفز قاعد هناك مصمم يطلب قهوه بس قولتله حضرتك دا مطعم صرخ عليا خوفت من المشاكل سببته ومشيت

نظرت رهف في كل اتجاه قائله .... فين دا

تحدثت مي وهي تشاور عليه قائلا .. اهو اللي هناك دا لابس بدله سمرا قمر ابن الايه انا سببته بس عشان جمال عيونه

نظرت له بصدمه شعرت بدقات قلبها تتسارع ثم دمعت عينيها بفرحه عندما رأته تريد أن تحضنه بقوه ثم قاطعت افكارها مي قائله ... انا هروح اقول لي طارق يجي هو يتصرف معاه

أمسكت يدها مسرعا قائله ... لا بلاش يا مي ارجوكي

نظرت لها باستغراب ثم قالت بغمز ... بلاش ليه ولا يكنش عاجبك

تحدثت رهف ... عاجبني ايه بس هبقي اقولك بعدين المهم هروح احضر القهوه

يتحدث في هاتفه

ادهم ... لا مش فاضي دلوقتي ياعمرو اتصرف انت معاه

عمرو ... اتصرف معاه ازاي يا ادهم بقولك لسه جاي من سفر ومعندوش وقت

ادهم ... يغور في داهيه ياعمرو ماتقرفنيش

اغلق هاتفه بغضب

ثم اتي رهف تحمل كوب من القهوة اقتربت منه قائله بتوتر .. اتفضل القهوه يا ادهم بيه

نهض من مكانه مسرعا ينظر لها بلهفة وشوق كاد يخذها في حضنه ثم تراجع بصعوبه وقال بحده .. انتي بتشتغلي هنا من امتي

تحدثت رهف باستغراب ... ودا يخص حضرتك فايه ولا جاي تشوفني اكون سرقت منك حاجه تانيه

اشتعلت النيران بداخله من كلامها ، ثم قال لنفسه انتي لسه هتسرقي مانتي سرقتي قلبي وخلاص

تحدث ادهم بغضب ... ماهو الطمع اللي جابك هنا وتستاهلي كل اللي يجرالك

ابتسمت بحزن قائله ... وانت ايه اللي جاب حضرتك هنا طالما مطلبتش اكل كنت تقدر تسهل ع نفسك وتروح كافيه

شعر بالارتباك ثم قال .. انتي مالك انتي هتحاسبيني

تحدثت رهف ... عن اذنك يا ادهم بيه

بالفعل ذهبت

مازالت أنظاره تتبعها وبعد وقت طويل ذهب

..................

خرجوا سويا بعد انتهاء الشغل

تحدثت مي ... قوليلي بقي ايه قصه الواد الحلو بتاع القهوه المعقد دا

ضحكت رهف قائله ... حلو ومعقد طب تيجي ازاي المهم دا ادهم بيه كنت بشتغل عنده

تحدثت مي .... طب وسبتي الشغل عنده ليه

تحدثت رهف بحزن ... مرتحتش في الشغل عندهم بس

ثم سمعت رهف أحد يهتف باسمها

توقفت ثم التفتت له بصدمه قائله ... هو انت

اقترب منها ثم تحدث ... انا اسف لو هزعجك بس حضرتك فاهمه موقفي

تحدثت رهف ... انا قولتلك مش موافقه يا .. انت قولتلي اسمك ايه

تحدث ... انا المحامي احمد خيرت يا انسه رهف

نظرت باستغراب قالت مي ... هو في ايه

تحدثت رهف ... لحظه يامي أما انت قولتلك مش عايزه استلم حاجه لاني مش واثقه فيك وعارفه جدي مكنش عنده اي ورث وياريت تقولي مين اللي باعتك

شعر بالارتباك قائلا ... ايه اللي انتي بتقوليه دا يا انسه رهف انا انسان محترم وبذات في شغلي ع العموم هسيبك تفكري تاني ودا الكرت بتاعي بس ارجوكي تفكري كويس

عن اذنكم ....

تحدثت مي ... انا مش فاهمه حاجه

تحدثت رهف ... هفهمك كل حاجه لم نوصل البيت

.........

في فيلا ادهم


طرقت الباب ثم دخلت غرفته

تحدثت نهله ... ادهم عايزه اتكلم معاك شويه

تحدث ادهم. .. خير

ابتسمت بخبث قائله نهله .... كل خير انا حددت معاد مع مدام فريده عشان نطلب ايد كارما

تحدث ادهم بغضب ... ازاي تعملي كدا ياخالتو

نهله بانفعال ... انا عملت الصح يا ادهم ومتصغرنيش قدام الناس هتيجي معايا بكره اكيد

زفر بضيق قائلا ... ربنا يسهل ياخالتو

....................

في بيت مي .....

في غرفه محمد

تحدث محمد بلهفه ... اكيد انتي تعرفي إذا كانت مرتبطه ولا لا حاجه بسيطه جدا يامي

تحدثت بمكر ... ودا يخصك في ايه

محمد بحب قائلا ... يخصني طبعا بقولك خدت قلبي من اول نظره

ضحكت عليه بشده قائله ... لا انت وقعت خالص

تحدث محمد بانفعال ... المهم هتعملي اللي قولتلك عليه ولا اكلمها انا

تحدثت مي بجديه ... لا لا إياك تعمل كدا ممكن تزعل وتسيب البيت

تحدث محمد ... طب ممكن تساعديني وتخليني اتكلم معاها هي علطول مكسوفه ولما بتشوفني بتدخل اوضتها ومبلاقيش فرصه اقعد معاها

تحدثت مي ... قولتلك متتكلمش معاها في حاجه دلوقتي وان كان ع القعده ياسيدي بكره اجازتنا من الشغل وهقنعها نخرج سوا نتفسح بس خليك عاقل عشان عرفاك مجنون

تحدث محمد بسعاده ... بجد يا احلي مي ربنا يخليكي ليا

تحدثت ساخره .. دلوقتي احلي مي يلا يا مصلحجي

........................


دلفت الغرفه

ثم تحدثت مي بسعاده ... واخيرا بكره اجازه من الشغل ثم التفتت لي رهف قائله ... ايه رأيك نخرج نغير جو

تحدثت رهف ... اي حاجه يا مي مش فارقه

عقدت حاجبيها باستغراب قائله ... مالك يا رهف

تحدثت رهف بحزن ... مفيش بس انا مخنوقه شويه

اقتربت منها مي ثم أمسكت يدها بحنيه قائله ... لا انا حاسه مخبيه عليا حاجه اظاهر انتي لسه بتعتبريني غريبه عنك

انفجرت في البكاء قائله بوجع ... انا ليه بيحصلي كدا يامي انا والله عمري ما كنت طماعه ولا حراميه انا عشت أسوأ ايام حياتي لما ماما وبابا ماتوا وبعدهم جدي وبعد كدا اترميت في الشارع وراضيه الحمدالله بقضاء الله بس انا اتظلمت اوي يا مي ومن اغلي اتنين ع قلبي اغلي اتنين كنت بحبهم هما اللي دمروني يا مي ، ثم بكت اكثر

اخذتها في حضنها قائله بوجع ... أهدي يا حبيبتي كل ظالم ليه يوم ، بس مين دول اللي بتحكي عليهم وليه عملوا كدا

تحدثت رهف بألم ... ارجوكي يامي مش قادره اتكلم دلوقتي

تحدثت مي بزعل ... خلاص ابقي احكيلي في أي وقت المهم تنامي دلوقتي وتنسي اللي حصل ......

................

في الصباح يوم جديد

نزل ادهم الدرج ليخرج ثم أوقفته نهله

قائله ... ادهم

التفت لها قائلا ... صباح الخير ياخالتو

تحدثت نهله .. صباح النور علي فين بدري كدا

تحدث ادهم بنفاذ صبر .... عندي شغل مستعجل عن اذنك

أمسكت يده مسرعا قائله ... عارفه انك قاصد تنزل بدري ليه بتحاول تتهرب مني

تحدث ادهم بزهق ... قولتلك ياخالتو هاجي معاكي يلا عن اذنك

تحدثت نهله مسرعا .... متتأخرش يا ادهم

......................

في بيت مي

تحدثت مي ... متخافيش محمد جاي معانا بس عشان مينفعش نخرج لوحدنا وحد يضايقنا محمد محترم جدا وبجد لو اتكلمتي معاه هتعرفي بنفسك دا

تنهدت بتعب ثم قالت ... طب ممكن تخرجوا انتوا انا مليش نفس بجد

تحدثت مي بحزن ... مستحيل هتيجي معانا وبعدين تغيري جو وتنسي كل حزنك حاولي يارهف صدقيني هترتاحي

واخيرا اقتنعت بعد تفكير طويل بالفعل خرجوا سويا وايضا محمد

.......................

في بيت فريده

في غرفه الصالون يجلسون جميعهم

تحدثت فريده بمكر ... نورتنا يا ادهم بجد سعيده جدا بحضوركم

تحدث ادهم ببرود ... شكرا

تحدثت نهله بجديه .. احنا اسعد يا حبيبتي المهم هندخل في الموضوع علطول

ثم دق هاتف ادهم

اخرج هاتفه وتحدث وكان لم يكن مع أحدهم

تحدث ادهم ... ايه

...... ادهم بيه انا شوفتها خارجه دلوقتي مع صديقتها اللي معاها في الشغل وواحد تاني

نهض من مكانه مسرعا قائلا بغضب ... نعم واحد تاني يطلع مين دا

...... اول مره اشوفه يا ادهم بيه معرفوش

بجز علي سنانه بغضب قائلا ... اعرفلي مين الزفت دا وابعتلي العنوان بسرعه ، ثم اغلق الهاتف وخرج مسرعا كالثور الهائج

تحدثت نهله بسرعا ... ادهم ادهم في ايه

شعرت بالاحراج الشديد ثم استأذنت وذهبت وهي في قمة كسفتها

......................

يجلسون في كافيه

تحدثت مي بمرح .... مخرجناش كدا من زمان واتبسطنا اد اليوم ده

تحدث محمد بفرح .... بجد اتبسطتنا اوي مش كدا يا انسه رهف

تحدثت رهف بكسوف ... اكيد

وبعد لحظات وصل ادهم والغيره تشتعل داخله

نظر لهم بغضب شديد ثم قال ... أما ربيتك من اول وجديد مبقاش اسمي ادهم واتجه إليهم بغضب كاد يحرقهم جميعا .....

 —------------------------------------------------------------


لم تكن خادمتي فقط ...

الفصل الثاني عشر ...


اقترب منهم بيجز على سنانه بغضب حتي أمسك يدها بقوه ثم شدها بالقرب منه مسرعاً

نظرت له بصدمه غير مستوعبه ما فعله

لا أنكر أني شعرت بالامان والسعاده ايضا حيمنا أمسك بيدي شعرت وكاني اريد التمسك بها أكثر من أي شئ اخر

ولكن اڜياء كثيره آخره منعتني من ذلك

تحدث بخشونه ... امشي معايا والا اعملك فضيحه هنا

نهضت مي وايضا محمد مسرعا

تحدثت مي بانفعال .. انت مين يامجنون انت وسيب ايد صحبتي

اقترب محمد بانفعال قائلا ... مين دا يا رهف انتي تعرفيه

اقترب ادهم بنظره حاده قائلا .. خليك في حالك احسنالك عشان متندمش علي اللحظه اللي شوفتني فيها

تحدثت رهف والدموع تسيل خدها ..... ارجوك يا ادهم سيبني انت لسه عايز مني ايه

تحدث ادهم بوجع ... مسمعش صوتك دا وامشي معايا

حاولت مي تساعد رهف لكن ادهم كان اقوي منهم واخدها بالعنف

................

في فيلا ادهم

دلف ادهم وهو متمسك بيدي رهف

نهضت نهله بفزع شعرت بالنار تشتعل داخلها حينا رأتها

تحدثت نهله بانفعال .... ادهم انت جايب الحراميه دي هنا ليه مش كفايه اللي حصلنا من وراها

تحدث ادهم بانفعال بعد ما دفعها بعنف ... جبتها ادفعها تمن أفعالها ليا انا مش حاسس بالراحه وهي عايشه حياتها سعيده كدا لازم تدفع التمن وغالي اوي

تسمع أحاديثه الذي تدبحها بسكين بارد شعرت بقلبها سوف يتوقف من الصدمه،

ليتني اكتفيت بك في احلامي فقط

فهذا الواقع جعلني اكرهك أكثر

حاولت تتنفس بصعوبه واتجهت نحو ادهم نظرت في عينيه بوجع قائله .... انت جبتني عشان تنتقم بس يعني انا طلعت غلطانه قولت يمكن عرف غلطه وجايبني اسامحه

نظر لها بابتسامه ساخره قائلا ... اسامحك ، انتي نسيتي نفسك يا نصابه لا وعايشه حياتها سعيده

تحدثت نهله بانفعال ... ادهم البنت دي لازم تخرج من هنا دلوقتي كفايه لحد كدا

تحدث ادهم بانفعال ... قولت هتفضل هنا لحد ما اشفي كل غليلي منها

ثم صرخ باعلي صوته ... هنااااااااا


اقتربت هنا التي كانت تشاهد كل شيء من بعيد والدموع تنهمر من عينيها علي صديقتها

تحدثت هنا بحزن ... نعم يا ادهم بيه

تحدث ادهم بغضب ... لو عرفت انك ساعدتيها متلوميش غير نفس علي اللي يجرالك ، خديها ع اوضه الضيوف واقفلي الباب

كويس

بالفعل اخدتها هنا الغرفه

اما رهف فهي كانت في حاله صدمه تمنت موتها قبل رؤيه هذا اليوم اللعين


دلف غرفه المكتب ثم غلق الباب بعنف

يشعر بالف شئ يقتله ولكنه يشعر بالراحه أيضا لأنها موجوده تحت عينيه

طرق الباب ثم دلف عمرو

تحدث ادهم باستغراب .. عمرو ، خير

تحدث عمرو ... هو هيجي منين الخير ، مدام نهله كلمتني اجيلك واشوف اللي هببته دا ليه رجعتها تاني يا ادهم

تنهد بتعب ثم قال ادهم ...صدقني مقدرتش يا عمرو لما عرفت انها خارجه مع واحد تاني مقدرتش اسيطر علي نفسي

تحدث عمرو بتعجب ...انت لسه بتحبها

تحدثت ادهم بوجع ... انا مش بس بحبها انا مش عارف اعيش من غيرها بشوف صورتها في كل واحده قلبي مش عايز يشوف غيرها مهما عملت فيا


تحدث عمرو ... طب ليه بتعمل معاها كدا طالما بتحبها

تحدث ادهم بجديه ... عشان غبيه ضيعت كل اللي بعمله عشانها

تحدث عمرو ... طب وناوي تعمل ايه هتفضل حابسها كدا

تحدث ادهم بحزن ... معرفش يا عمرو بس مش عايزها تبعد عني

تحدث عمرو بحزن ... كل اللي بتعمله غلط في غلط وبكره تضيع من ايدك

نظر له بغضب قائلا ... خلاص بقي ياعمرو متعصبنيش قولتلك بعمل كل دا عشانها ، روح انت دلوقتي وسيبني اللي فيا مكفيني

بالفعل ذهب عمرو وساب ادهم بحيرته هل ما فعله غلط ام الصح

...................

في بيت مي .....

تحدثت والده مي ... ازاي يابنتي تسبيه ياخدها منكم كدا وانت كنت فين يا محمد

تحدث محمد بانفعال ... سبته عشان هي تعرفه خوفت تكون قريبته احنا لسه منعرفش عنها حاجه

تحدثت مي بحزن ... لا مش قريبته هي كانت بتشتغل عنده وسابت الشغل من فتره

تحدث محمد بغضب ... طب مقولتيش ليه كنا ع الأقل عملنا حاجه

تحدثت مي بدموع ... مكنتش متذكراه كويس ، يعني مفيش حل نعرف نرجعها من الوحش دا

تحدث محمد بغضب ... هرجعها طبعا بس اعرف أوصله الاول

.........................

في الغرفه

رهف تجلس ع السرير تبكي ع حالها وع حظها المايل

دلفت هنا الغرفه بحزن تحمل صنيه الطعام ثم اقتربت منها قائله ... سامحيني يا رهف

نظرت لها بغضب شديد ثم بعدت انظارها باتجاه اخر


تحدثت هنا بحزن .. ليك حق تزعلي مني بس انا كنت هتسجن ووالدي كان هيموت فيها انتي عارفه العالم دي مش ساهله وبسهولة يعملوا كدا ارجوكي سامحيني

تحدثت رهف بغضب ... لو عيزاني اسامحك خرجيني من هنا

صمتت هنا بحزن لا تعرف ماذا تفعل تخاف من ادهم وايضا حزينه ع صديقتها

تحدثت رهف بحزن ... كنت عارفه هترفضي ممكن تسبيني لوحدي يا هنا

دلف ادهم الغرفه قائلا ... سيبي الاكل واخرجي فورا

بالفعل خرجت هنا .....

نظرت له بخوف شديد جسمها يرتعش من قربه ليها

لاحظ ادهم خوفها منه تنهد بتعب قائل لنفسه .. ياريت تفهمي انا بعمل كل دا ليه عايزك تفضلي جنبي بأي شكل

تحدث ادهم .... انتي ازاي تخرجي مع واحد متعرفوش

نظرت له بغضب شديد ولم تنطق بكلمة

صرخ بها باعلي صوته قائلا ... انطقي كنتي بتعملي ايه معاه

انتفضت من مكانها بفزع ثم بكت بشده

لم يتحمل رؤيتها تبكي تألم بشده ثم عاتب نفسه

اقترب منها قائلا بحنيه ... خلاص بطلي عياط وقوليلي ازاي تخرجي مع واحد غريب

تحدثت بانفعال .... انت عايز ايه مني ماتسيبني في حالي كفايه اللي حصلي بسببك

أمسك يدها بغضب ثم ضغط عليها بقوه قائلا .. يبقي بتحلمي اسيبك انتي دمرتيلي حياتي وعايشه حياتك سعيده وانا هربيكي من اول وجديد ، واطفحي الاكل دا والا عقابك هيبقي أسوأ من ايام حياتك

ابتعد عنها بغضب ثم خرج من الغرفه

ارتمت علي السرير تبكي علي من أحببته هو من عذبها

...........................

وبعد منتصف الليل

تسحبت بهدوء هنا ثم فتحت باب غرفه رهف

دلفت الغرفه ثم غلقت الباب بهدوء

نهضت رهف باستغراب قائله ... هنا بتعملي اي

تحدثت هنا بصوت منخفض ... مش عايزه تمشي من هنا انا هساعدك

اقتربت رهف منها بصدمه لا تصدق ما تسمع ثم تحدثت رهف ... بتتكلمي بجد يا هنا هتساعديني وتخرجيني من هنا

تحدثت هنا بحزن .... هساعدك يا رهف واللي يحصل يحصل المهم يلا مفيش وقت

حضنتها رهف ثم قالت ... بس انا خايفه عليكي من ادهم اكيد مش هيسكت

ترغرغت عيناها بالدموع قائله ... لسه خايفه عليا بعد اللي عملته معاكي يا رهف

تحدثت رهف بحزن ... انتي صديقه عمري ومستحيل اتخلي عنك

تحدثت هنا بحزن ... خلي بالك من نفسك يارهف وابقي طمنيني عليكي ، المهم يلا قبل ما ادهم بيه يصحي

بالفعل هنا نجحت في محاوله هروب رهف من الفيلا

........................

في بيت مي ...

رن جرس الباب

خرج محمد بانفعال قائلا ... مين اللي جاي في وقت زي دا

ثم صدم حينا فتح الباب وشاف رهف بوجها شاحب اللون

تحدث محمد بلهفه .... رهف

خرجت مي وايضا والدتها علي صوت جرس الباب

تحدثت والده مي ... مين يا محمد

نظر لهم بفرحه قائلا ... دي رهف يا ماما

أسرعت مي واقتربت منها قائله بفرحه ... رهف الحمد لله انتي كويسه

تركتها رهف ثم اقتربت من محمد تنظر له بتوتر ثم قالت بتردد ...... محمد ارجوك تتجوزني ....




الحلقة 13 

الحلقة 14 ...قبل الاخيرة 


.

رواية / لم تكن خادمتي فقط 

عايزة مش اقل من 60 كومنت. 

شدوا حيلكم يا جماعة عشان انزل اخر حلقة بقي. 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

الحلقة 13 


.

نظرو لها بذهول ينظرون لبعضهم بصدمه 

اما محمد فكان يشعر بالسعاده تتراقص دقات قلبه بفرح لا يصدق فهو بدأ يحبها 

تحدثت مي باستغراب ... رهف انتي بتتكلمي بجد ولا خايفه من حاجه 

مازالت تنظر له تشعر بألم شديد قائله بتوسل ... ارجوك يا محمد توافق وانقذني منهم مفيش وقت 

تحدثت والدة مي بحزن ... هما مين دول يابنتي احكيلنا في ايه بالظبط 

تحدثت رهف والدموع تنهمر من عينيها ... مفيش وقت احكي هبقي ...

قاطعهم محمد قائلا بابتسامه عريضه ... موافق 

شعرت بالارتياح وايضا تشعر بخيبة أمل كبيرة فهي كانت لا تتوقع أن تتزوج غيره 

بالفعل حضر المأذون 

.......................

فيلا ادهم ...

يقف ع احر من الجمر والنار تشتعل داخله ثم تحدث بحزم ... اظن انا فهمتك عقاب اللي عملتيه ومع ذلك هربتيها انطقي ليه عملتي كدا

تحدثت هنا بخوف قائله ... عارفه يا ادهم بيه وانا مستعده لاي عقاب حضرتك تحكم بيه 

أما نهله خالته تقف تسمع كل شي كانت طايره من السعاده فهي كانت تريد كل هذا قائله لنفسها . واخيرا خلصت منها 

تحدثت نهله بخبث .... ملكيش حق يا هنا انا من رأيي يا ادهم تطردها فوراً

نظرت لها هنا بغضب شديد كادت تصرخ بها فهي سبب كل هذا 

دلف عمرو قائلا باستغراب ... ادهم في ايه قلقتني 

تحدث ادهم بغضب ... انا هسيبك دلوقتي بس عشان معنديش وقت بس لما ارجعلك هدفعك التمن غالي يا هنا

ثم اخد عمرو وذهبوا للبيت مي 

...................


 

يقود سيارته بسرعه كالمجنون كان قلبه مقبوض عليها بشده لا يعلم السبب 

تحدث عمرو بتوتر ... ادهم هدي السرعه شويه انا لسه مدخلتش دنيا 

نظر ادهم له بغيظ ثم بعد أنظاره قائلا ... انت رايق وانا مش فاضيلك 

تحدث عمرو 

..............

في بيت مي 

ينتظروها تمضي علي قسيمه الجواز 

تشعر بالخوف والتردد لا تريد هذا الشخص فهذا ليس من اختاره قلبها ولكنها كانت مجبره تفعل هذا لكي تحمي نفسها من حبيبها القاسي 

اقتربت منها مي قائله بحزن ... انتي مش مجبره تعملي كدا وانا ومحمد وماما هنقدر نحميكي منه 

نظر لها محمد بغضب قائلاً ... مي قولتلك اسكتي ودا الحل الوحيد اللي نقدر نحميها منه انتي عارفه واحد زي ادهم مش سهل 

تحدثت رهف بحزن ... متخفيش يامي هيبقي جواز مؤقت لحد ما ادهم سيبني في حالي 

ثم طرق الباب بغضب كاد يكسر الباب 

انتفضت من مكانه بفزع ثم مضت مسرعا خوفا منه 

وبالفعل تم الجواز ...

دلف ادهم بوجه غاضب بيجز علي سنانه ثم صدم من رآه المأذون وايضا رهف اشياء كثيره تدور في عقله لكنه لا يصدق 

اقتربت رهف منه قائله بانتصار ... اظن شوفت كل حاجه بنفسك 

اقترب محمد منها ثم حاوطها بايده قائلا بغيظ ... نعم حضرتك عايز حاجه 

نظر علي يده والغيره تشتعل داخله قائلا لنفسه.ماذا فعلتي هل هذا حقيقي ام اتخيل بالفعل اتجوزته لا مستحيل ثم تحدث بانكسار .... اتجوزتيه يارهف 

بعدت عن محمد وقلبها يعتصر ألما قائله بدموع ... اتجوزته يا ادهم عارف ليه لان هو دا مقامي للأسف انا مكنتش من مقام حضرتك عمره ما هيجي في يوم ويقولي اتجوزتني عشان فلوسي ويرميني في شارع عايز تسمع تاني 

غير مستوعب ما يسمعه لاول مره يشعر بهذا الألم ينهش قلبه كاد قلبه يتوقف لا يريد يصدق ولا يريد يسمع أكثر فحديثها كالسيف الحاد يقطعه من الداخل 

تابعت رهف بحزن قائله ... محاولتش مره تسمعني محاولتش تسيبني ادافع عن نفسي شوف وصلتنا لايه امشي يا ادهم وابعد عن حياتي كفايه ، وروح اتجوز اللي من مقامك انا مجرد خدامه نصابه حبتك عشان فلوسك 

بالفعل ذهب ادهم لا يتحمل يسمع أكثر ولا يتحمل رؤيتها مع شخص آخر والا كان قتله لو انتظر دقيقه آخره 

أما عمرو مازال موجود يشعر بالحزن ع صديقه اقترب من رهف قائلا بحزن ... ليه عملتي كدا 

تنظر له بغضب ولم تجاوبه 

تابع عمرو حديثه قائلا .. للأسف انتي متعرفيش ادهم كويس انا معاكي ادهم غلط لانه محاولش يسمعك بس هو كان بيعمل كل دا عشان بيحبك ومستحملش يشوفك مع واحد تاني كان عايزك تفضلي جنبه وبعدين يتجوزك حتي لو كنتي في نظره حراميه مكنش هامه 

تحدثت رهف والدموع تنهمر من عينيها ... لا هو لو كان بيحبني مكنش طردني من البيت وهو عارف معنديش حد 

تحدث عمرو بخيبة أمل ... عارف عشان كدا مبعدش عنك ولا لحظه كان مراقبك اول ما خرجتي من الفيلا حتي المحامي احمد خيرت فكراه ادهم كان باعته بحجة ورثك من جدك عشان متبقيش في الشارع اظن دلوقتي فهمتي ادهم 

كالصاعقة تسمع كل حديثه الذي تسبب لها بانهيار شديد حاولت تبلع ريقها بصعوبه ثم قالت .. لا انت بتقول كدا عشان تدافع عنه 

تحدث عمرو بجديه ... رقم المحامي لسه معاكي اكيد اتصلي بنفسك واساليه عن اذنك 

تحدث محمد بانفعال ... متصدقيش يارهف دا كداب بيحاول يخدعك بكلامه وارجوكي انسي الناس دي 

ارتمت علي الارض من الصدمه لم تدرك باي شيء حولها لتقول .. ماذا فعلت انا كنت فاكره انا اللي انتصرت بل انا دمرت حياتي بأيدي 

اقتربت منها مي قائله ... رهف انتي كويسه

مازالت مصدومه لا تنطق بحرف 

اخدتها مي الغرفه لترتاح 

.......................

يقود سيارته بغضب شديد 

تذكر محمد عندما حاوطها بيده جن اكثر كاد يرجع ثانيا يقتله لكي يرتاح وتهدأ النار بداخله 

رن هاتفه 

تحدث بتعب ... ايوا 

عمرو ... انت فين دلوقتي

ادهم ... مش عارف 

عمرو .. طب انا في البيت عندك تعالي 

ادهم ... ماشي جاي 

....................

في فيلا ادهم

يجلس عمرو وايضا نهله ينتظرون ادهم 

تحدثت نهله بمكر ... زعلانه اوي ع ادهم دلوقتي منكد ع نفسه بسبب الزفته دي

تحدث عمرو بحزن ... ادهم بيحبها اوي واول مره اشوفه في الحاله دي 

ثم دلف ادهم بابتسامه زائفة قائلا .. ايه ياجماعه مالكوا 

نظرو لبعضهم باستغراب كانوا متوقعين العكس 

تحدث عمرو بتعجب ... ادهم انت كويس 

تنهد بتعب ثم جلس قائلا ... انا كويس جدا ثم ابتسم بألم

نهضت نهله بسعاده قائله ... كنت عارفه يا ادهم مش حتة بت نصابه تزعل عليها 

تحدث عمرو ... بس ايه اللي غيرك كدا 

تحدث ادهم ... عايزني اعمل ايه ازعل علي واحده نصابه لا وخيانه كمان انا خلاص مسحتها من حياتي 

تحدثت نهله بفرح ... ايوا كدا هو دا ادهم اللي اعرفه اظن دلوقتي تقدر تتجوز انت كمان وتشوف حياتك انا هكلم مدام فريده نتفق علي معاد الخطوبه 

نهض ادهم بغضب قائلا بحزم ... خالتو انا معنتش عايز اعرف صنف الحريم دا تاني واقفلي الموضوع دا نهائي والا اسيبلك البيت عن اذنكم هطلع اوضتي ارتاح 

تحدث عمرو بحزن ... قولتلك ادهم بيحبها ومتأكد بيداري وجعه عليها 

جلست نهله بحزن شديد قائله ... طب وهيفضل كدا كتير انا نفسي افرح بيه 

تحدث عمرو بحزن ... ربنا يستر 

.....................

في غرفه مي ورهف 

تحدثت مي بحزن .... خلاص يا رهف اللي حصل حصل متعمليش في نفسك كدا وبعدين انا متاكده ادهم لسه بيحبك وهيرجعلك انتي مشتفهوش حالته كانت عامله ازاي لما محمد قربك منك 

تحدثت رهف بخيبة أمل ... معتقدش يامي دا مشي من غير ما يعاتبني أو يصرخ عليا زي كل مره  

تحدثت مي ... ودا معناه ايه مش فاهمه 

تحدثت رهف بدموع ... معناه ادهم قرر ينساني طب وانا يا مي هقدر أنساه انا حاسه اتعلقت بيه اكتر من الاول عاوزه اشوفه ولو مره انا غبيه جدا لما اتسرعت واتجوزت يارتني كنت فضلت عنده حتي لو بيعاملني وحش 

طرق الباب ثم فتحت مي 

تحدثت مي ... خير يا محمد عاوز حاجه 

تحدث محمد بابتسامه ... عاوز ميررراتي ......

ملحوظه يابنات في روايه تانيه بإسم لم تكن خادمتي للكاتبة اميمه خالد وفي بنات بتتلخبط بينهم ياريت تفرقوا بينهم عشان ميحصلش مشاكل تاني 

وفي حاجه كمان انا اقسم بالله مكنتش اعرف في روايه بنفس اسم روايتي الا بعد مانزلتها وكانت في الفصل السابع ومكنش ينفع اغير الاسم لأنها اتشهرت بسرعه وفي بنات كانت عايزه تغير اسم روايتي ومن غير ما تستأذن بس انا مش مجبره اغير اسم الروايه عشان انا مسرقتش الاسم وانا حلفت مكنتش اعرف في روايه تانيه بنفس الاسم ......... 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

الحلقة 14 ...قبل الاخيرة 


.


تحدث محمد بابتسامه ... عاوز ميررراتي 

نظرت مي له بغضب ثم اخدته للخارج وغلقت الباب بهدوء قائله ... محمد انت اتجننت دا جواز ع ورق ومسيره ينتهي 

تحدث محمد بانفعال ... ومين قالك هينتهي انتي عارفه كويس انا بحب رهف اد ايه ومستحيل اسيبها 

تحدثت مي بحزن ... بس هي مابتحبكش وانت عارف دا كويس 

تحدث محمد بمكر ... هخليها تحبني وبكره تشوفي 

تحدثت مي بنفاذ صبر .. محمد افهم بقا انا كمان عايزه مصلحتك هي بتحب ادهم وبس يعني عمرها ما هتحبك 

نظر لها بغضب بيجز على سنانه قائلا ... متجبيش سيره الزفت دا تاني وقولتلك ميه مره انا مستحيل اسيبها 

................

في غرفه رهف 

أمسكت هاتفها واتصلت بهنا 

تحدثت رهف والدموع تنهمر من عينيها ... ايوا يا هنا 

تحدثت هنا بحزن ... رهف انتي كويسه 

تحدثت رهف ... سيبك مني وقوليلي ادهم عامل ايه 

تحدثت هنا باستغراب ... ادهم بيه كويس جدا ليه حصل حاجه 

تنهدت براحه قائله .... هحكيلك ثم حكت لها كل شيء بالتفصيل ............

تحدثت هنا بصدمه ... ايه اتجوزتي ومين دا وليه عملتي كدا وانتي بتحبي ادهم انتي اتجننتي يارهف ياريتني ما هربتك

تحدثت رهف بحزن ... مقدرتش يا هنا مكنتيش شايفه بيعاملني ازاي وغير كدا اتهمني ظلم من غير ما يسمعني كل دا خلاني اعاند واتجوز محمد  

تحدثت هنا بحزن ... رهف انا مستعده اقول لي ادهم بيه كل الحقيقه 

تنهدت بحزن قائله ... للأسف اتاخرتي ياهنا مبقاش ليه لازمه الكلام ادهم مش هيصدقك وحتي لو صدق عمره ما هيسامحني ...................


......

تحدث محمد بانفعال ... انا غلطان اني بتكلم معاكي انا هدخل الاوضه وروحي انتي نامي في اوضتي 

مسكت يده مسرعا قائله بتوسل ... محمد متعملش كدا ارجوك هي وثقت فيك وطلبت تتجوزها عشان تنقذها مش تدمرلها حياتها 

تحدث محمد بحزن ... ومين قالك هدمرلها حياتها انا بحبها وهعمل كل اللي اقدر عليه عشان أسعدها 

تحدثت مي بزهق ... بس هي مابتحبكش يابني ادم افهم بقا 

تحدث محمد بخبث ... دلوقتي مضطره تحبني عشان انا جوزها وابعدي عن وشي احسنلك يا مي 

خرجت والدتهم علي صوتهم قائله باستغراب ... في ايه يا محمد بتزعق ليه 

تحدث محمد ... تعالي يا ماما شوفي مي بتقول ايه مش عيزاني ادخل الاوضه لي ميراتي واظن دا من حقي 

تحدثت والدة مي ... لا مش من حقك انت نسيت دا جواز مؤقت وكل واحد هيروح لحاله 

تحدثت مي بفرح ... شوفت حتي ماما مغلطاك 

تحدث محمد بنفاذ صبر .... والله انتوا تقولوا اللي يعجبكوا بس انا هعمل اللي في دماغي برضوا ثم دلف غرفه رهف وغلق الباب بقوة 

أسرعت مي توقفه 

ثم تحدثت والدتها ... استني يا مي انا عارفه محمد اخوكي كويس عمره ما هيعمل حاجه غلط سيبه هو هيخرج لوحده 

..........................

انتفضت من مكانها بفزع قائله بخوف ... محمد في حاجه


 

اقترب منها بهدوء قائلا ... رهف أرجوكي تسمعيني للآخر انا من اول ما شوفتك عجبتيني اتمنيت تكوني زوجه ليا عشان انا حبيتك بجد صدقيني عمري ما هضايقك هعمل كل اللي اقدر عليه عشان اسعدك 

وضعت يدها على أذنيها لكي لا تسمع أكثر فحديثه يوجعها أكثر ثم بكت بشده قائله ... كفايه يامحمد ارجوك 

اقترب منها بغضب قائلاً ... انتي ليه مش عايزه تسمعيني طب اديني فرصه اثبتلك فيها اني بحبك وهخليكي اسعد انسانه 

مازالت تبكي ثم تحدثت بانفعال ... بس انا مابحبكش ايوه انا غلطت واتجوزتك عشان كنت مضطره 

تحدث محمد بغضب ... ماشي يا رهف هسيبك دلوقتي ع راحتك بس اوعي تفكري اني اطلقك 

ثم ذهب وغلق الباب خلفه 

ارتمت علي السرير تبكي بشده ماذا فعلت انا لكي اتعاقب هكذا ثم افتكرت ادهم قائله بوجع ... ادهم ارجوك تعالي خدني من الجحيم دا انا من غيرك بموت 

..................

يجلس في غرفه مكتبه يراجع شغله 

ثم تذكرها زفر بضيق قائلا ... وبعدين بقا لسه بتيجي في بالي ليه 

دلفت نهله قائله ... ادهم ممكن نتكلم 

تحدث ادهم بتعب ... خير 

تحدثت نهله بعد ما جلست ... انت فعلا هتسافر زي ما عمرو قالي 

تحدث ادهم بجديه ... ايوا هسافر عندي شغل برا ولازم اخلصه 

تحدثت نهله بحزن ... طب هترجع امتي 

تحدث ادهم ... لو المكان عجبني هناك مش هرجع وهنقل كل شغلي هناك 

تحدثت نهله بانفعال ... طب وانا يا ادهم هتسيبني لوحدي

تحدث ادهم ... لا طبعا هتيجي معايا 

تحدثت نهله براحه ... طب ممكن اعرف ليه عايز تسافر فجاه كدا 

تنهد بتعب قائلا ... عشان زهقت وعايز اغير جو يا خالتو هسافر ليه يعني عشان عندي شغل 

تحدثت نهله .... دي حجح يا ادهم انت هتسافر عشان تبعد عن رهف 

تحدث ادهم بحزن ... ايوا ياخالتو هسافر عشان انسي الغبيه دي اترتحتي كدا عن اذنك هطلع اوضتي ارتاح

تنهدت نهله بحزن  

لاول مره تشعر بالندم بما فعلته مع رهف ثم قالت لنفسها لا تستاهل كل اللي يجرالها هي لو بتحبه مكنتش اتجوزت واحد تاني 

....................

في بيت مي 

طرق الباب ثم فتح محمد قائلا باستغراب ... نعم مين حضرتك 

تحدثت هنا بتوتر .. انا هنا صديقه رهف هي موجودة 

أسرعت رهف ثم حضنتها بفرح قائله ... هنا وحشتيني تعالي 

تحدثت هنا وهي تنظر لي محمد بقلق ... رهف ممكن نتكلم في مكان بعيد عن هنا 

اخدتها رهف الاوضه بتاعتها ثم غلقت الباب قائله ... في ايه يا هنا كلامك مش مطمني 

تحدثت هنا بحزن ... ادهم بيه هيسافر ومش هيرجع تاني 

صدمت رهف لا تصدق ادهم هيبعد عنها خلاص ومش هتشوفه تاني ثم انهمرت في البكاء قائله ... انتي بتقولي ايه يا هنا ارجوكي قوليلي انك بتكدبي عليا 

تحدثت هنا بحزن ... للأسف دي الحقيقه مدام نهله طلبت مني النهارده اجهز شنط سفرهم 

تحدثت رهف بوجع ... انا لازم اشوفه يا هنا ارجوكي خرجيني من هنا 

تحدثت هنا ... تمام تعالي معايا بس امسحي دموعك الاول عشان محمد ميحسش بحاجه وهنقوللهم اي حاجه يلا بسرعه مفيش وقت 

ثم اخدتها هنا وخرجوا من الغرفه ثم يتصدموا بمحمد يقف أمامهم قائلا ... رايحه فين 

تحدثت رهف بارتباك ... هنزل اتمشي مع هنا شويه اهو اغير جو شويه

تحدث محمد ... تمام هاجي معاكي 

نظرت لي هنا بخيبة أمل 

ثم دلفت مي من الخارج قائله بعد ما سمعته ... تروح معاها فين، محمد متبقاش معقد سيبها تروح مع صديقتها 

تفك عن نفسها بعيد عنك 

تحدث محمد بغضب ... ماشي بس متتأخريش 

تنهدت براحه ثم اخدت هنا وخرجوا سويا  

....................

في بيت ادهم 

يجلسون في غرفه الصالون  

تحدث عمرو بحزن ... انا مش هسيب بلدي واتغرب يا ادهم وكل شغلنا هنا حتي الشغل ماشي كويس ليه عايز تسيبنا 

تحدث ادهم بحزن ... يعني انا مبسوط ياعمرو اني هسيبك بلدي بس بجد اتخنقت وعايز امشي 

ثم دلفت رهف والدموع تنهمر من عينيها قائله ... ادهم 

نهض ادهم بصدمه وايضا غضب فهو لا يريد رؤيتها ثانيا ولكن حن قلبه لها هي الوحيده اللي بيضعف أمامها 

اقتربت رهف منه ثم اترتمت في حضنه تبكي بشده ثم قالت بتوسل ... ارجوك يا ادهم متبعدش عني أنا مقدرش اعيش من غيرك 

أبعدها عنه ثم أمسك ذراعيها بعنف قائلا بغضب ... انتي جايه هنا ليه يا زباله مش خلاص اتجوزتي 

تحدثت هنا بحزن ... ادهم بيه ممكن تسمعني عشان في موضوع مهم لازم تعرفه 

صرخ ادهم بها قائلا ... انتي تخرسي خالص حسابك لسه معايا بعدين 

ثم أمسك يد رهف بعنف قائلا ... وانا مش عايزك تاني في حياتي ثم أخدها وخرج لكي يطردها ثانيا 

أما نهله كانت تشاهد كل شي بصمت كانت تنظر لهم بوجع تشعر بتأنيب الضمير تعترف هي السبب في كل هذا

تحدثت نهله بحزن ودموع محبوسه ... استني يا ادهم  


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


الفصل الخامس عشر والاخيره من طلبت مني ان اكون عروسه لمدة ساعه ولم اكن اغرف انها ساعة نهايتي.😍.يالاااا بينا....

تحدثت نهله بحزن ودموع محبوسه ... استني يا ادهم

توقف ادهم ثم نظر لها بحده قائلا..... قولتلكم محدش يدخل

اقتربت منه نهله قائله بندم .... ولو قولتلك رهف مظلومه ارجوك تسمعني للآخر

بصلها بصدمه قائلا بعدم فهم ... تقصدي ايه

تحدثت نهله بحزن .... كنت فاكره بعمل كدا لمصلحتك كنت فاكره رهف بتحبك عشان فلوسك بس انا طلعت غلطانه ودمرت حياتكم بأيدي

ترك يد رهف ثم اقترب من نهله قائلا بحزم ... اخلصي يا خالتو قولي اللي عندك

تنفست رهف براحه

تحدثت نهله والدموع تملأ عينيها ... ارجوك تسامحني يا ادهم انا هقولك كل حاجه

تغيرت ملامح وجهه بغضب شديد قائلا ... انطقي هببتي ايه

تحدثت نهله بحزن ... انا كدبت عليك وفهمتك رهف نصابه حتي هددت هنا اسجنها هي ووالدها عشان تقولك اللي سمعته منها ، عملت كل دا لاني فكرتها مابتحبكش ورجعتلك عشان قولتلها هتبعدي عن حياتنا

اتسعت عيناه بصدمه وقع حديثها كالصاعقة لم يستوعب ما قيل ، لايعرف ماذا يفعل كاد يقتلها لكن تراجع في لحظه فهذه خالته اللي ربته منذ صغره

قبض على يده بغضب شديد حتي اشتعلت النيران بداخله ثم تنهد بخيبة أمل كبيرة في أعز الناس ليه

اقتربت منه رهف قائله بدموع ... انا لو كنت نصابه يا ادهم كنت قبلت ورثي المزيف اللي انت بعته بحجة ورثي من جدي ، و انت محاولتش تسمعني ادافع عن نفسي وظلمتني وظلمت نفسك شوف وصلنا لايه

نظر لها بضعف ثم دمعت عيناه بألم اقترب منها بهدوء ملس ع شعرها بحب قائلا بوجع ... لسه بتحبيني برغم كل اللي عملته معاكي

نظرت له والدموع تنهمر من عينيها قائله ... لسه بحبك برغم كل وجع وكل ألم سببتهولي لسه بحبك يا ادهم وهتفضل اول واخر حب في حياتي

اخدها مسرعا في حضنه ثم يبكي في حضنها بندم شديد

تحدث ادهم ... سامحيني يا رهف

تحدثت رهف والدموع تملأ عينيها ... انا مسمحاك بس متبعدش عني تاني

ابتعد عنها ثم نظر في عينيها قائلاً ... من النهارده مفيش قوه في تقدر تبعدني عنك

قاطعهم عمرو قائلا بحزن ... طب ومحمد

تحدث ادهم بغضب عندم تذكره .... هيطلقها والا ادفنه وهو عايش

ثم تحدثت نهله بحزن ... ادهم ارجوك تسامحني

لم ينظر لها ثم قال بعدم اهتمام ... انتي دمرتي حياتي بكل سهوله وعيزاني اسامحك بالسهوله دي

تحدثت نهله بدموع ... ليك حق انا هبعد عن حياتكم

تحدثت رهف مسرعا ... استني يا مدام نهله

نظر لها ادهم بغضب شديد

نظرت له رهف برجاء ثم تركت يده


واقتربت رهف منها قائله ... ممكن اعرف ليه قولتي لي ادهم الحقيقيه وانتي بتكرهيني

تنهدت نهله بحزن قائله ... لما عمرو قالي انك رفضتي تاخدي الفلوس من المحامي وقتها عرفت انك مش طماعه عرفت اني ظلمتك سامحيني يارهف عن اذنكم

أسرعت رهف أمسكت يدها ثم نظرت لي ادهم بتوسل قائله .... ادهم مدام نهله هتفضل معانا ارجوك متعترضش

تحدث ادهم بحزم ... انتي اتجننتي يارهف لسه بتدافعي عنها بعد كل اللي عملته معانا

تحدثت رهف بحزن ... ايوه يا ادهم بدافع عنها عشان هي ليها فضل كبير علينا لولوه مدام نهله مكناش حبينا بعض هي اللي قربتني منك لو متذكر

زفر بضيق لم ينطق بحرف

اقتربت رهف منه ثم أمسكت يده قائله بتوسل ورجاء ... عشان خاطري يا ادهم تسامحها خلينا ننسي كل اللي عدا ونبتدي من اول وجديد

نظر لها بحب من طيبه قلبها ثم ابتسم وقبل يدها بحب قائلا ... بتعمليلي ايه عشان اضعف قدامك كدا جننتيني من اول ما شوفتك وجننتيني اكتر من قلبك الطيب دا

شعرت بالخجل الشديد من حديثه أمامهم قائله بكسوف .... ادهم متغيرش الموضوع

ابتسم ادهم من خجلها ثم تحدث ... حاضر هحاول

ثم اقترب ادهم من نهله نظر لها بخيبة أمل قائلا ... انا لسه مش قادر انسي اللي عملتيه بس هديكي فرصه ثانيه لأنك خالتي وهحاول اسامحك بس مش دلوقتي

تحدثت نهله بحزن ... شكرا ليك يا ادهم كنت عارفه مش هتتخلي عني

........................

في بيت مي

محمد رايح جاي بغضب قائلاً ... راحت فين دي انا مكنتش مطمن لي هنا دي

تحدثت مي ... زمانها راجعه انت اللي مذودها حبتين

تحدثت والدته بحزن ... محمد انت لازم تطلقها وكفايه لحد كدا البنت مابتحبكش هو الحب بالعافيه

تحدث محمد بانفعال ... ايوا بالعافيه ومش هطلقها يا ماما

هتفت مي بغضب قائله ... لا انت اتجننت اكيد يابني افهم هي بتحب ادهم وادهم مش بس بيحبها دا بيموت فيها

نهض محمد بيجز على سنانه بغضب قائلا ... ادهم ادهم انتوا معايا ولا معاه

تحدثت والدته ... محمد اعقل كدا وفكر كويس هتقبل علي نفسك تعيش مع واحده بتحب واحد تاني

تحدثت مي بسخرية ... اظن انك عارف ادهم مش سهل وبسهوله يطلقها منك

تنهد محمد بحزن قائلاً ... وانا مش قادر ابعد عنها انتوا ليه مش عايزين تفهموا انا اول مره احب بجد رهف غيرتني وانتوا عارفين كدا ارجوكم تقفوا معايا

نظرو لبعضهم بحزن عليه


................

في فيلا ادهم

استأذن منهم ثم أخدها لي غرفته

دلفت رهف باستغراب قائله ... انتي جبتني هنا ليه

اقترب منها ثم ملس ع شعرها بحب قائلا ... عشان وحشتيني اوي وعايز نفضل لوحدنا شويه

تحدثت رهف بخجل ... ادهم مينفعش

تحدث ادهم بمكر ... اممممم هو الإحراج ابن الجزمه دا حالف ما يسبنا

تحدثت رهف بابتسامه ... تؤ مش إحراج متنساش انا لسه علي ذمة راجل تاني يعني كل حاجه بنعملها بحساب


زفر بضيق شديد قائلا ... بتفكريني ليه انا لسه مش مستوعب فكره انك متجوزه من واحد غيري هاين عليا اروح اولع فيه

تحدثت رهف بحزن ... ادهم انا خايفه محمد يعاند وميطلقنيش

تحدثت ادهم بانفعال ... يبقي يقرأ الفاتحه ع روحه ثم أمسك يدها وخرج مسرعاً

تحدثت رهف باستغراب ... ادهم احنا رايحين فين

تحدث ادهم بجديه .... هتعرفي دلوقتي

.......................

في بيت مي ......

يجلس محمد في الصالون ينتظرها علي احر من الجمر

ثم طرق الباب نهض مسرعاً يفتح

ثم صعق حينا رأها مع ادهم متمسكه بيده

دلف ادهم بكل برود ينظر له بحده

تحدث محمد بصدمه ... انت بتعمل ايه هنا وماسك ايدها كدا ليه

تحدث ادهم بانفعال ... انا ماسك نفسي عنك بالعافيه واخلص طلقها قبل ما اخلص عليك

خرجت مي وايضا والدتها علي صوت ادهم

اقتربت مي من رهف قائله بسعاده .. رهف ثم نظرت لي ادهم بابتسامه وتابعت ... كنت عارفه ادهم بيحبك وهيرجعلك

حضنتها رهف بسعاده

تحدث محمد بغضب وغيره ... يرجعلها ازاي وهي لسه ميراتي

اقترب ادهم منه بجز علي سنانه بغضب ثم قبض يده بعنف ويده الثانيه حول رقبة محمد قائلاً بانفعال ... انا بمكالمة واحده من اشهر محامي أطلقها منك بس واضح انك عايز تتربي شويه عشان متبصش علي حاجه غيرك تاني ثم لكمه في وجهه بقوه

اقتربت رهف منه مسرعاً قائله بتوسل ... ادهم ارجوك سيبه

ابتعد عنه ادهم ونظر لي رهف بغضب قائلا .... ايه خايفه عليه

هتفت رهف بانفعال ... ايوه خايفه عليه عشان عمري ما هنسي فضلهم عليا هما اللي حموني من الشارع اعتبروني واحده منهم و أن كان ع محمد فهو مش غلطان انا اللي غلطت وطلبت منه يتجوزني وانت بتضربه دا بدل ما تشكرهم


حاول يتماسك نفسه بصعوبه ثم قال بغضب .. تمام انا بشكركم جدا ثم نظر لي والدة مي بابتسامه زائفة فهو مازال غاضب من محمد يريد قتله

تحدثت والدة مي ... مفيش حاجه حصل خير

أمسك ادهم يدها ثم قال ... تمام كدا يلا نمشي ثم نظر لي محمد بغضب قائلاً ... وانت هطلقها منك والنهارده قبل بكره وريني هتعمل ايه

تحدثت والدة مي ... لحظه من فضلك ثم التفتت لي محمد قائله ... محمد رهف بتحب ادهم ومبسوطه معاه انت ليه تقف بينهم طلقها حالا

تنهد محمد بحزن شديد ثم قال ... رهف انتي طالق طالق

تنهد ادهم براحه

تنفست رهف براحه اكنها في سجن وطلعت منه ثم حضنت ادهم بشده قائله بدموع الفرحه .... يعني خلاص انا هبقي ليك يا ادهم انا مش مصدقه حاسه اني بحلم

ابتسم ادهم قائلا بحب ... لا صدقي هتبقي ليا ومعي دايما

ثم ودعتهم رهف وذهبت مع ادهم

....................

في فيلا ادهم

عندما دلفوا الصالون مكنش حد موجود

استغل الفرصة ادهم واخدها في حضنه قائلا ... واخيرا هقدر احضنك براحتي

ابتعدت رهف عنه قائله ... حاسب عندك انت ناسي في ثلاث شهور عده

زفر بضيق قائلا ... وانا لسه هستني ثلاث شهور، كله بسبب الزفت دا هاين عليا ارجعله وأكمل عليه

تحدثت رهف بضحك .. مجنون بس بموت فيك

تحدث ادهم بحب ... انا اللي بموت فيكي يا روحي

....................

وبعد ثلاث شهور بالفعل تم جوازهم في هذه الليله

تحدث المأذون وكانت اخر جمله قالها ... بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينهما في خير

نهض ادهم بفرحه حضنها بشده كادت تختنق من حضنه ولكنها كانت تريد هذا وبشده ثم دفنت أنفاسها في حضنه

بارك لهم جميع المعازيم ينظرون لهم بسعاده وايضا نهله التي كانت تبكي من الفرحه لأجل ادهم

بعد يوم طويل انتهي الفرح

في غرفتهم

ينظر لها بحب ثم قال ... واخيرا اتقفل علينا باب

شعرت رهف بكسوف كاد قلبها يتوقف من الخجل ثم قالت ... ادهم انا تعبانه هروح انام

أمسك يدها ثم اقترب منها ليقبلها بهلفه من شفتيها ثم تحدث ... تعالي هنا رايحه فين خلاص مفيش هروب مني من بعد النهارده وبعدين انا لسه معقابتكيش علي جوازك من محمد وجه وقت العقاب


تحدثت رهف باستغراب ... هو لسه في عقاب

تحدث ادهم بضحك ... ايوا طبعا وعقابك هتفضلي محبوسه معايا في الاوضه لمده شهر

تحدثت رهف بابتسامه ... بس العقاب دا ليا انا انت بقي هتفضل محبوس معايا ليه

تحدث ادهم .... منا بعاقب نفسي ع اللي عملته معاكي طب بذمتك عمرك شوفتي عقاب احلي من كدا

ضحكت رهف بسعاده قائله ... مجنون ثم حضنته بشدة

تحدثت ادهم بحب ... مجنون بيكي

.................

تمت❤️ ..



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

توقعات_الابراج_ليوم_السبت_والله_اعلم

  #يسعد_الله_اوقاتكم_بكل_خير  #توقعات_الابراج_ليوم_السبت_والله_اعلم  مواليد اليوم السبت 11 أيار مايو من برج الثور. يتميز مولود برج الثور بشخصيته القويّة الصلبة؛ فهو إنسان صبره طويل وهمته عالية، نادراً ما يصاب بالإحباط أو اليأس، يسعى بخطوات ثابتة وبطيئة لتحقيق أهدافه بنجاح أكيد، فهو إنسان دؤوب محب لعمله ومخلص في أدائه ودقيق في تنفيذه، يحبّ أن يتقن كلّ عمل يوكل إليه بمثاليّة عالية ممّا يجنبه الوقوع في النقد من مدرائه في العمل، واثق في قدراته محب لعمله ويجتهد فيه لأقصى حد لإخراجه بأفضل صورة . #الحمل مهنياً: يتبدل المشهد الفلكي مع انتقال القمر الى السرطان المواجه لبرجك ما يجعلك تعيش تاثيراتا معقدة ومربكة وسوف تحتاج الى المهنية العالية والحسّ بالمسؤولية كما قد تضطر للاستعانة بأحد الاختصاصين عالج الامور بموضوعية بتجرد وتأكد من المعطيات قبل التوقيع على اي مشروع او ورقة. عاطفياً: قد تكون بحاجة إلى الراحة وخصوصاً بعد الجهود التي بذلتها أخيراً، وذلك يعود عليك بفائدة كبيرة على الصعيد العاطفي. صحياً: استرخ قدر المستطاع، ورفّه عنك بالتوجه إلى أماكن مسلية إنما غير مضرّة صحياً على الإطلاق. #الثور م

توقعات_الابراج_ليوم_الخميس_والله_اعلم

 #يسعد_الله_اوقاتكم_بكل_خير  #توقعات_الابراج_ليوم_الخميس_والله_اعلم  مواليد اليوم الخميس 9 أيار مايو من برج الثور. مولود الثور عاطفي وحنون، مثالي، دافئ القلب، فنان بطبعه، مرح يحب ملذات الحياة وبإمكانه خلق سعادة كبيرة من فرصة صغيرة، وان لم تسمح له ظروف الحياة بإرضاء تطلعاته البسيطة يشعر بالمرارة ويتحول إلى إنسان حسود وغيور صبور أمام المصاعب يتمتع بصبر عظيم فمن المستحيل ان تغضبه بسهوله وبقربه تشعر بالطمأنينة . ولكن حاذر دفعه الى الهاوية اذ ذاك سوف تجابه الثور الهائج وثورته خطرة وعنيفة . #الحمل مهنياً: انتقال القمر الى الجوزاء يجعلك تبدو في تالق كبير وتظهر عن شجاعة في التعبير عن الرأي او التصرف او التنقل واذا اردت ان تبدأ مشروعا جديدا ان الحظ يعدك بوعود مشرقة قد تقوم بسفر او تلاحق هدفا مهما تستقطب الفرص المالية ويحالفك القدر لكي تكسب بعض التقدير والمكافآت والهدايا. #الثور مهنياً: تبدو متحمساً جداً، تحت تاثيرات القمر من برج الجوزاء اي من البيت الثاني بيت المال الذي يحمسك ويدفعك على القيام بمهمة تبدو مستحيلة للآخرين، أو تجعلك مندفعاً نحو أمر تريد اقتناءه، أو عمل تريد مزاولته، قد تسافر أو تغ

توقعات_الابراج_ليوم_الجمعه_والله_اعلم

 #يسعد_الله_اوقاتكم_بكل_خير  #توقعات_الابراج_ليوم_الجمعه_والله_اعلم  مواليد اليوم الجمعة 10 أيار مايو من برج الثور. مولود اليوم من برج الثور يعشق الطعام الدسم وأجواء الرفاهيّة والراحة، وهو محب للطبيعة والأشجار والمناظر الخلّابة، ولا يمانع أن يقضي أغلب أوقاته فيها، وهو شخص له جاذبيّة خاصة، ومحب عطوف يساعد من احتاج إليه، يتمتّع برزانة واضحة تجعل الجميع يحبون عشرته ويثقون به، وبرج الثور لبق في تصرّفاته مؤدب في حواراته، هادئ وليّن وواقعي جداً ومسالم في أغلب حالاته، يتحمّل مسؤولية كبيرة والجميع يعتمد عليه كثيراً، شخصٌ عمليّ ويمكنه أداء المهام بسهولة وإتقان ودقّة. #الحمل مهنياً: لا تزال التاثيرات الهوائية مناسبة تماما لك فتتحول المعطيات الى صالحك لتصبح اكثر ايجابية وتفاؤلا وتنتقل من مرحلة الى مرحلة ايجابية فتعيش يوما مليئاً بالرغبات الكثيرة والاحلام والاماني التي سوف تتحقق فالنشاطات كثيرة وواعدة كلها بثمار وفيرة ومميزة. عاطفياً: بينك وبين الشريك أسرار كثيرة، وكلما توطدت علاقتك به اكتشفت أموراً تفرحك وتجعلك مرتاحاً إليه. صحياً: على أبواب الصيف تكثر المشاريع الترفيهية، فاحزم امرك منذ اليوم وخط

تناول ملعقة من السمسم المحمص يوميا على الريق .. ولن تصدق ما تفعله في جسمك !!

تناول ملعقة من السمسم المحمص يوميا على الريق .. ولن تصدق ما تفعله في جسمك !! تحتوي بذورالسمسم على العديد من الفيتامينات والمعادن والعناصر الغذائية : الكالسيوم والمغنيسيوم والحديد والنحاس والفوسفور والبوتاسيوم والصوديوم والزنك وفيتامين B6 وحمض الفوليك وفيتامين A وفيتامين E تعتبر بذور السمسم غنية بالزيوت بالاضافة الى مضادات الأكسدة والبروتينات والألياف ومن أهم فوائدها 1- مكافحة السرطان تعتبر بذور السمسم غنية بالزيوت الطبيعية التي يعمل العديد منها كمضادات هامة للأكسدة، بل إن العديد من الدراسات ربطت بين السمسم والمركبات التي يحويها وبين مكافحة السرطانات، لا سيما: اللوكيميا، سرطان الثدي، سرطان الرئة، سرطان البنكرياس، سرطان القولون، سرطان البروستاتا. 2- تعزيز صحة الشعر من فوائد السمسم الهامة أن البذور تحتوي على مركبات نباتية هامة لتعزيز صحة الشعر، فعلى سبيل المثال، إذا ما تم تدليك فروة الرأس بانتظام بزيت السمسم، فإن هذا قد يحمي من الشيب المبكر ويعزز من نمو الشعر. ونظراً لغنى زيت السمسم بمضادات الأكسدة والأحماض الأمينية، فإنه يساعد على إعادة اللمعة المفقودة للشعر الباهت. 3- السيطرة على ال

توقعات_الابراج_ليوم_الخميس_والله_اعلم

  #يسعد_الله_اوقاتكم_بكل_خير #توقعات_الابراج_ليوم_الخميس_والله_اعلم مواليد اليوم الخميس 2 أيار مايو من برج الثور. مولود اليوم برج الثور يحب الثور المهن اليدوية والصناعية التي تتطلب العمل اليدوي. يمكن الاعتماد على الثور بسهولة، كما أنه عملي، منهجي وطموح. خُلق للوظائف الروتينية التي تتطلب الثقة وتحمل المسؤولية.يمتاز الثور بالإبداع وأنه قادر على تأسيس المشاريع الضخمة.منتج ويعتمد على نفسه وليس على الآخرين. بعض مواليد الثور لديهم موهبة الغناء. #الحمل مهنياً: يوم جميل بامتياز تكثر فيه الفرص الثمينة على أنواعها من نجاح واحتفالات وانتصارات تتوضح الامور ترتاح من المسؤوليات الصعبة وتجد نفسك مطمئنا في عملك وبين الاهل والاحباء تكون الاجواء جيدة جدا تلتقط فرصاً جديدة وتتجرأ على إحداث تغييرات على كافة الاصعدة. عاطفياً: كل ما هو مطلوب منك عدم الوقوع ضحية التسرّع أو الانفعال، فكن رصينًا وانظر إلى سلبيات الحبيب بعدل ولطافة. صحياً: تشاؤمك ببعض ما يحصل معك ينعكس سلباً على وضعك الصحي ويبقيك في قلق دائم #الثور مهنياً: عليك ان تلجأ الى الواقعية والمنطق اذا اردت النجاح والدعم مع وجود القمر في مربع مع برجك ن

النوم الجيد يحسن صحة الجسم والعقل 7 مشروبات تساعد على النوم العميق ليلا بشكل أفضل

  النوم الجيد يحسن صحة الجسم والعقل، ومن يعانون من قلة النوم بإمكانهم التخلص من الأرق من خلال اللجوء إلى عدة مشروبات يعاني الكثيرون من عدم القدرة على النوم بالشكل الجيد، مما يتسبب لهم في مشكلات صحية عديدة. وأكدت دراسة نشرتها مجلة plos Biology أن قلة النوم من الممكن أن تؤدي إلى مشكلات صحية خطيرة مثل تصلب الشرايين والأمراض القلبية. ويوجد الكثير من الطرق التي تساعد على النوم ومنها المشروبات التي قد تساعدك على النوم ليلا بشكل أفضل.. ونستعرض أهمها فيما يلي.. مشروبات تساعد على النوم الجيد 1. الحليب للحصول على نوم أفضل بإمكانك تناول كوب من الحليب الدافئ قبل النوم، حيث إنه يحتوي على الأحماض الأمينية ومنها التربتوفان، والتي تساعد على زيادة إنتاج هرمون السعادة (السيروتونين) مما يساعد على تعزيز النوم والتخلص من الأرق ليلا. 2. حليب اللوز حليب اللوز يعد مهما لأنه يساعد على إنتاج كمية من السيروتونين، فضلا عن أن به نسبة كبيرة من الماغنيسيوم، والذي يعتبر من المعادن المهمة التي لها دور في الحصول على النوم الجيد. 3. مشروب البابونج مشروب مغلي البابونج عند تناوله قبل النوم يساعد على الحصول على قسط كاف من

معجزة ورق الغار ستجعل بطنك مسطحا وشعرك كثيف خالي من الشيب ووجهك أبيض ومشدود كالقمر

  معجزة ورق الغار ستجعل بطنك مسطحا فى 4 ايام هتخس 40 ك شعرك كثيف خالي من الشيب وجهك أبيض ومشدود كالقمر الوصفة فوائد ورق الغار للتنحيف يبحث الكثيرون عن فوائد ورق الغار للتنحيف، لكن للأسف لا يوجد أي دليل علمي يؤكد هذه العلاقة. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­.. عند استخدام أوراق الغار في الطهي، فإنه بالغالب يتم إزالتها عند تناول الطعام، وهي لا تعمل على تغيير القيمة الغذائية للطعام الذي أضيفت له، وبالتالي وبما أنه لا يتم تناول ورق الغار بل تتم إزالته عند تناول الطعام، فهو لا يساعد في فقدان الوزن والتنحيف. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

اسوء الاطعمه المسببه السرطان والضاره بالصحه

 تجنبي هذه #الأغذية الضارة بصحتك لا بد من عدم إهتمامكِ لإعلانات الأطعمة بالسوبر ماركت، والتفكير أولاً قبل الشراء، فقد تكون تلك أطعمة غير صحية! والتى قد تؤدى الى العديد من المخاطر والآثار الجانبية التى تؤثر على صحتك وجسمك على المدى القريب والبعيد، فقد تسبب إرتفاع ضغط الدم بشدة وانتِ لا تعلمين، وقد تسبب الجلطات المختلفة وأيضاً السرطان لا قدر الله! ولأن صحتك مهمة ، فنقدم لك فى هذا المقال أهم الأطعمة والعادات غير الصحية التى يتوجب عليك تجنبها قدر إستطاعتك، بل الإمتناع عنها إن كنتِ تستطيعين. 1/الصلصلة المعلبة إبتعدى تمامًا عن شراء الصلصة أو الطماطم المعلبة فى علب معدنية، لأن تلك العلب المعدنية تفرز مع الوقت مادة "البايفينول" والتى تسبب عند زيادتها فى الجسم مرض #السمنة والسكرى. 2/البطاطس المقلية تجنبى تمامًا البطاطس المقلية المحتوية أيضًا على نسبة كبيرة من الزيوت المهدرجة، و مادة "الأكريلاميد"، تلك المادة الزيتية معقدة التركيب التى تحدث أثناء عملية القلي تحت درجات عالية من الحرارة والتى هي من أهم مسببات مرض السرطان. 3/الميكرويف ابتعدى عن طهى الطعام فى الميكرويف بسبب تلك ا

رواية عذراء على ابواب الچحيم كامله

  فتاة في الثامنة عشر من عمرها تقابل رجل اعمال يمتاز پبرود الاعصاب.. ذلك الرجل يرغب في انجاب طفل ليرثه ولكن زوجته ترفض لړغبتها في الحفاظ على جمال چسدها.. فعزم علي الزواج من فتاة فقيره حتي ياخذ الطفل منها مقابل مبلغ من المال لبس بهين علي الإطلاق.. فماذا ېحدث بعد... في احدى شركات المصري لإستيراد سيارات الفراري في مصر... يوسف پحده طفيفهانت الظاهر اټجننت في دماغك يا مراد..جواز اي اللي انت عاوز تتجوزه تاني دا اومال مراتك ساره دي اي! مراد بهدوءعلي فکره انا مش بعرض عليك الفكره انا بعرفك بس. استشاط يوسف من الڠضب لبروود صديقه فأردافوهتتجوز مين ان شاءالله. مرادلسا معرفش. يوسفانت عاوز تتجوز لي اصلااا ما مراتك موجوده. مراد بهدوء مسټفزمراتي! مراتي عند اهلها في أمريكيا..بقالها شهر..اما بقي هتجوز لي دي..فانت عارفها. يوسفطلما انت عاوز تجيب ولد طپ ما ساره موجوده اهيييه جيب من مراتك. مراد پسخريهاه اه تصدق مفكرتش في الموضوع دا خالص..اصلك متعرفش ان الست ساره خاېفه علي شكل چسمها من الحمل..متجوز عارضة ازياء انا..شوف بقالنا حوالي 7سنين..وهي خاېفه علي چسمها من الحمل..ياخي كدا بقي انا زهقت محتاج اشوف عيالي قصا

Total Pageviews